Revolutionaire AI Opleidingen in Ibaraki: De Toekomst van Technologie leidt Hier!

Met de snelle vooruitgang van kunstmatige intelligentie (AI) groeit de vraag naar technici in Japan. De onderwijsautoriteiten van de prefectuur Ibaraki hebben dit jaar besloten om de ontwikkeling van AI-talent te versterken. Twee openbare middelbare scholen in de prefectuur hebben een geavanceerd onderwijsprogramma voor AI geïntroduceerd, en er is een nieuw “AI-programmeerprogramma” opgezet dat gericht is op het ontwikkelen van programmeervaardigheden.

Een nationale studie voorspelt dat er in 2030 mogelijk een tekort van maximaal 124.000 AI-talent zal zijn. Vanwege deze urgente behoefte aan technici, heeft het onderwijsbestuur verschillende initiatieven opgezet om mensen met kennis van AI op te leiden.

Het AI-onderwijsprogramma is geïntroduceerd op de Ibaraki IT Toekomst School (gelegen in Kasama) en de Tsukuba Science School (gelegen in Tsukuba) in oktober. De prefectuur heeft unieke lesmaterialen ontwikkeld in samenwerking met Third Wave (Tokio) en de NPO NASEF JAPAN. Het engineeringteam van het bedrijf leidt de studenten direct op. De focus ligt op het ontwikkelen van generatieve AI-chatbots en grootschalige taalmodellen (LLM) die in staat zijn om mensachtige teksten te genereren en vragen te beantwoorden.

Op 6 oktober vond de eerste les onder het nieuwe curriculum plaats op de Tsukuba Science School. De engineer van het bedrijf die deze les gaf, benadrukte dat het noodzakelijk is om AI nauwkeurig en gedetailleerd instructies te geven om de gewenste antwoorden te krijgen. De studenten werkten aan het invoeren van ‘prompts’ – opdrachten of vragen voor de AI. Een tweedejaars studente, Feheira Ai-Rin, vertelde: “Ik kreeg uitleg die het mogelijk maakte om de complexe mechanismen te begrijpen.”

Bovendien is er een programma voor de ontwikkeling van programmeer-experts gestart, dat studenten met uitmuntende programmeervaardigheden in middelbare en hogere scholen ondersteunt. Dit programma voegt een nieuwe koers toe die zich richt op app-ontwikkeling met behulp van AI, naast de eerdere routes van competitief programmeren en game- en app-ontwikkeling. Na een selectieprocedure hebben 20 middelbare scholieren toegang tot gespecialiseerde programma’s.

Daarnaast organiseert het project voor de bevordering van digitale burgerschap dit jaar workshops voor leraren en studenten van vijf openbare scholen, waarin de voordelen van generatieve AI worden besproken, evenals de risico’s. Dit initiatief heeft als doel de informatievaardigheden te verbeteren.