De Toekomst van Onderwijs: Hoe Kunstmatige Intelligentie de Lesmethoden Transformeert

Mircea Miclea, professor aan de Babeș-Bolyai Universiteit in Cluj-Napoca en voormalig minister van Onderwijs, heeft gewaarschuwd voor de gevolgen van kunstmatige intelligentie (AI) in het onderwijs. Volgens Miclea zullen studenten in de komende jaren steeds meer gebruik maken van AI om hun huiswerk te maken, ongeacht wat docenten ervan vinden. Hij gelooft dat we AI moeten zien als een verantwoordelijk ouder die studenten niet alleen een resultaat biedt, maar hen ook helpt oren te ontwikkelen.

Miclea benadrukt dat als leerlingen hun opdrachten maken met behulp van AI, de focus van beoordeling zou moeten verschuiven van het resultaat naar het leerproces. “Als ik je beoordeel op basis van hoe je het resultaat hebt bereikt, zul je veel meer betrokken zijn bij het leerproces,” zegt hij. Hij stelt voor dat leraren vragen stellen die het denkproces van de leerlingen aanmoedigen, in plaats van ze simpelweg te beoordelen op het uiteindelijke resultaat dat door AI is geproduceerd.

Het Belang van Leerprocessen

Volgens Miclea is het cruciaal dat docenten de nadruk leggen op het ontwikkelingsproces van de leerlingen en niet alleen op de uiteindelijke resultaten. Dit houdt in dat ze moeten vragen stellen zoals: “Hoe heb je dit personage beschreven en waarom heb je voor deze benadering gekozen?” Dit stelt studenten in staat om na te denken over hun beslissingen en hen aan te moedigen om actief deel te nemen aan hun eigen leerproces, in plaats van alles op de automatische piloot te laten gebeuren door AI.

De Huidige Rol van AI in het Onderwijs

Momenteel is AI voornamelijk gericht op het geven van resultaten, en Miclea hoopt dat er een AI zal komen die zich ook kan richten op het ontwikkelen van leerprocessen. Tot dat moment moeten we AI op een verantwoorde manier gebruiken en ons richten op het ontwikkelen van denkwijzen in plaats van te streven naar directe resultaten.

Vragen voor Leraren

Miclea geeft enkele voorbeeldvragen die leraren kunnen stellen aan leerlingen die met AI-gegenereerde huiswerkopdrachten komen. Deze vragen zijn bedoeld om een diepere discussie te stimuleren over de creatieve keuzes die leerlingen maken in hun werk. Op deze manier kunnen leraren de leerling helpen om beter te begrijpen wat er geleerd moet worden, in plaats van simpelweg een cijfer toe te kennen op basis van het eindresultaat.

De Toekomst van Onderwijs en AI

In 2029 zal de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) de media- en AI-vaardigheden van 15-jarigen testen binnen het PISA-onderzoek. Deze beoordeling komt op een moment dat experts de impact van AI in scholen bespreken, nog maar drie jaar nadat deze technologie beschikbaar werd gesteld aan het grote publiek. Een oplossing voor het probleem van AI-gebruik bij huiswerk is volgens Miclea de training van leraren, zodat ze in staat zijn om te herkennen welke teksten oorspronkelijk zijn en welke door AI zijn gegenereerd.

Samengevat, met de opkomst van kunstmatige intelligentie in het onderwijs, is het leven van docenten een uitdaging geworden. Het is belangrijk dat ze zich aanpassen en nieuwe manieren vinden om de betrokkenheid van leerlingen te vergroten en hen te begeleiden in hun leerprocessen, terwijl ze tegelijkertijd de voordelen van technologie benutten.