Revolutie in Tehnologia de Aparare: Racheta Autonoma Dezvoltata de OVES Enterprise

OVES Enterprise, een Roemeens softwareontwikkelingsbedrijf gevestigd in Cluj-Napoca, heeft zijn eerste autonome kruisraket ontwikkeld die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie.

De raket, intern ontwikkeld onder de naam SAHARA Autonomous System, is ontworpen als een compleet systeem waarbij de hardware-architectuur en de Nemesis AI (een door het bedrijf ontwikkelde AI-platform voor het labelen en voorbereiden van gegevens uit conflictgebieden) samen zijn ontworpen.

Nemesis AI opereert lokaal, wat een snelle configuratie mogelijk maakt van AI-modellen, vluchtprofielen en operationele parameters binnen de faciliteiten die het systeem bedienen.

Analyse van de Economedia

Volgens analisten heeft de verhoging van het maatschappelijk kapitaal voor bedrijven verschillende implicaties; het kan een noodzakelijke maatregel zijn, maar de snelle groei kan problematisch zijn. Nieuwe bedrijfsregistraties kunnen afnemen, wat vooral invloed zal hebben op kleine bedrijven, die meer dan 95% van alle bedrijven in Roemenië vertegenwoordigen.

De raket kan worden uitgerust met een op AI gebaseerd model dat voorbereid is voor elke missie, en heeft de mogelijkheid om de vluchttrajecten en reacties in real-time aan te passen.

Mihai Filip, CEO van OVES Enterprise, zegt: “We hebben dit project als een compleet systeem gebouwd, omdat echte autonomie anders niet kan worden verkregen. De werking van Nemesis AI is nauw verbonden met de hardware-architectuur die wij volledig controleren: de elektronica, de verwerkingsmodules, de vluchtcontroller en de structuur waarop de algoritmen draaien. Dit niveau van integratie is essentieel in scenario’s waarin satellietnavigatie verstoord wordt door jamming of spoofing. In dergelijke situaties moet de raket zijn stabiliteit, richting en de capaciteit om de missie uit te voeren behouden.” De eerste tests tonen aan dat deze benadering correct is, en demonstraties in 2026 zullen de volwassenheid van de technologie aantonen.

SAHARA is ontworpen om te vliegen op lage hoogtes, op een hoogte van ongeveer 50 meter, met een traject dat is aangepast aan het landschap om radar detectie te verminderen.

Afgezien van de turbojetmotor en optische sensoren, zijn alle interne componenten ontwikkeld door OVES Enterprise: de romp, de printplaten, de verwerkingsmodules, de controlesystemen en de infrastructuur waarop Nemesis AI draait.

De raket maakt gebruik van een geavanceerd dataconsolidatiesysteem — Super Sensor Fusion — waarbij Nemesis AI constant informatie uit verschillende globale satellietnavigatiesystemen en interne sensoren koppelt. Elke 200 milliseconden controleert de AI de integriteit van de signalen om te identificeren of er pogingen tot jamming of het verzenden van valse signalen plaatsvinden. Als navigatie onmogelijk wordt, schakelt de raket automatisch over naar een vluchtmodus die gebruik maakt van gegevens afkomstig van het interne bewegings- en oriënteringssysteem (IMU), waardoor stabiliteit en richting worden behouden.

De raket weegt 50 kilogram, waarvan 10 kilogram nuttige lading is. De geïnstalleerde turbojetmotor levert een stuwkracht van 310 newton, en de 20 kilogram brandstof bieden een geschatte actieradius van ongeveer 200 kilometer in de huidige versie. De ontworpen snelheid kan 0,85 Mach bereiken, afhankelijk van de uiteindelijke rompconfiguratie. In de volgende fasen zijn versies met een gemiddelde (ongeveer 500–600 km) en lange actieradius (ongeveer 900–1100 km) gepland.

De investering van OVES Enterprise in dit project overschrijdt één miljoen euro, en voor de optimalisatie- en testfasen staat een aanvullend budget van ongeveer twee miljoen euro klaar. De initiële demonstratie is gepland voor mei 2026, terwijl de volledige presentatie van de mogelijkheden voor het einde van volgend jaar is voorzien.

Het project wordt ontwikkeld door een team van 25 ingenieurs en onderzoekers die gespecialiseerd zijn in kunstmatige intelligentie, avionica, hardware, vlucht systemen en testen. OVES Enterprise onderzoekt momenteel coproductie voorstellen voor de volgende fasen, aangepast aan de eisen van potentiële klanten.

Het bedrijf meldt dat dit project een uitbreiding naar een nieuwe geavanceerde technologiezone in defensie markeert. Deze beslissing volgt op gesprekken met potentiële internationale klanten en op de ervaring die in de afgelopen jaren is opgedaan in technische samenwerkingen, met name met wereldwijde partners in de defensie-industrie die betrokken zijn bij militaire programma’s die het gebruik van drones en raketten in operationele theaters omvatten.

Volgens hen hebben samenwerkingen duidelijk aangetoond dat toekomstige militaire systemen zullen afhangen van autonomie, adaptieve reacties, lange operationele afstanden en de capaciteit om te functioneren onder omstandigheden van opzettelijke navigatiestoornis.