Leer Hoe 1500 Studenten Hun Eerste Robot Bouwden in Renca!

Tussen 17 en 21 november hebben 1500 leerlingen van groep 6 in Renca een leerzame ervaring meegemaakt waarin zij programmeren en elektriciteit leerden om hun eigen OTTO DIY-robots tot leven te brengen.

Het hoofddoel van dit project was om robotica en elektronica toegankelijk te maken voor jongeren, samen met het bevorderen van samenwerking. In deze editie van 2025 heeft elke leerling zijn eigen robot vanaf nul gebouwd: ze hebben onderdelen in elkaar gezet, kabels en sensoren aangesloten, en vervolgens geprogrammeerd via een digitale blokkenomgeving.

Dit project werd geïnitieerd door de Ilustre Gemeente van Renca in samenwerking met de Directie Innovatie en Ondernemerschap van de UTEM (INNOVA UTEM) en La Fábrica de Renca.

De burgemeester van Renca, Claudio Castro, waardeerde deze ervaring als een integratieve initiatief. “Met Mi Primer Robot willen we een impactvolle ervaring voor kinderen creëren, maatschappelijke betrokkenheid stimuleren, hun zelfvertrouwen versterken en nieuwe mogelijkheden voor hun toekomst openen,” aldus Castro.

Marisol Durán, rector van de UTEM, voegde hieraan toe: “Voor ons is het niet alleen een technologische mijlpaal dat elk kind zijn eigen OTTO DIY-robot bouwt en programmeert, maar een ervaring van vertrouwen, nieuwsgierigheid en trots die het klaslokaal verbindt met de universiteit. Het laat zien dat toegang tot technologie universeel, betekenisvol en geworteld in de gemeenschap kan zijn.”

Agustín Rojas, een zesdejaars student, vertelde: “Ik heb altijd al willen leren programmeren. Het moeilijkste voor mij was het ordenen van de kabels en het leukste was dat het bewoog en dat ik er muziek voor kon instellen.” Hij voegde toe: “Ik zou alle kinderen aanraden om te komen, omdat dit heel leuk is.”

Volgens de burgemeester van de gemeente is dit een ervaring die een symbool wordt van prestatie en trots, waardoor het gesprek over technologie naar de huizen van Renca wordt gebracht. Dit alles is mogelijk dankzij de publiek-private samenwerking die deze initiatief laat slagen.

De studenten waardeerden de mogelijkheid om te experimenteren, waarbij voor velen dit de eerste keer was dat ze een robot zagen bewegen dankzij hun eigen werk en leren.