Diep leren: De Toekomst van Onderwijs in Nederland Ontgrendelen!

Diep leren, ofwel ‘deep learning’, wordt door de Nederlandse overheid geleidelijk geïmplementeerd in de laatste semester. Echter, er zijn nog steeds leraren die zich vasthouden aan traditionele onderwijsmethoden, en het concept van diep leren enkel zien als een curriculum.

Deze visie werd duidelijk tijdens een recent seminar over onderwijs, waar de Minister van Onderwijs, Abdul Mu’ti, de noodzaak van een vernieuwde benadering van leren benadrukte. Hij gaf aan dat de overgang naar diep leren tijd kost en dat sommige docenten nog niet volledig begrijpen dat diep leren niet slechts een curriculum is, maar een aanpak die gericht is op het verbeteren van de onderwijskwaliteit.

De Drie Hoofdwaarden voor Passie in Leren

Tijdens het evenement, met honderden aanwezige leraren uit heel Nederland, benadrukte Mu’ti dat diep leren de liefde voor onderwijs moet stimuleren. Hij stelde drie fundamentele waarden voor: mindful, meaningful en joyful.

“Leren moet met liefde worden begeleid. De drie waarden beginnen met mindful, meaningful en joyful. Mensen zijn gelukkiger als ze houden van wat ze doen. De sleutel tot diep leren is om onze leerlingen de liefde voor kennis bij te brengen,” aldus Mu’ti.

Hij voegde eraan toe dat leren geduld vereist en niet gehaast moet worden.

Kritiek op Herhaling in het Onderwijs

Mu’ti gaf verder aan dat het huidige curriculum soms leidt tot onnodige herhaling van lesstof. Volgens hem is deze herhaling vaak niet nodig en zou het onderwijs meer gericht moeten zijn op de essentiële en fundamentele principes die in verschillende contexten en disciplines toepasbaar zijn.

“Er zijn vaak herhalingen die niet vereist zijn, vooral in het basisonderwijs waar studenten soms dezelfde lesstof meermaals tegenkomen. We willen essentiële principes aanleren die toepasbaar zijn in diverse situaties,” zei hij.

Voorzichtig Begin van Deep Learning

Tot op heden wordt diep leren stap voor stap geïmplementeerd. De Minister is voorzichtig in de uitvoering, zodat de toepassing in de juiste richting kan verlopen. Hij rapporteerde dat er al drie belangrijke stappen zijn gezet. Ten eerste zijn er nationale trainingen voor trainers opgezet. Ten tweede zijn er sessies in scholen waarbij nationale trainers de leraren opleiden. Ten derde is er al een begin gemaakt met de toepassing in geselecteerde scholen.

“We zijn blij te kunnen zeggen dat we al begonnen zijn, ook al is dit pas het eerste semester. We blijven ons inzetten om in de komende jaren de uitvoering breder te maken,” voegde hij toe.

Mu’ti benadrukte dat opleiding voor diep leren tijd vereist, met de hoop dat de toepassing in lijn is met de beleidsrichtlijnen voor diep leren.