De adoptie van kunstmatige intelligentie (AI) in Tsjechië groeit razendsnel. Terwijl vorig jaar twee derde van de Tsjechen geen gebruik maakte van AI, is dat aantal dit jaar gedaald tot slechts 32 procent. Ongeveer 23 procent van de bevolking werkt regelmatig met AI, terwijl 45 procent het minstens af en toe gebruikt. Dit blijkt uit een oktoberonderzoek van het bureau NMS in opdracht van Raiffeisenbank, onder een steekproef van duizend respondenten.
Het percentage mensen dat helemaal geen gebruik maakt van AI is in een jaar tijd met maar liefst 35 procentpunten gedaald. De resultaten tonen aan dat de toepassing van AI in Tsjechië toeneemt, ongeacht generatie of sociale groep; in slechts één jaar is het een normaal hulpmiddel geworden in het dagelijks leven van velen.
De positieve houding ten opzichte van AI neemt toe: 45 procent van de Tsjechen verbindt positieve emoties aan AI, vooral nieuwsgierigheid en enthousiasme. Negatieve gevoelens zoals wantrouwen of angst werden door 28 procent van de respondenten geuit, terwijl 27 procent een neutrale houding heeft aangenomen.
Uit de gegevens blijkt dat de bereidheid om AI te gebruiken toeneemt met een hoger opleidingsniveau en inkomen. Onder hoger opgeleiden gebruikt meer dan driekwart AI regelmatig of af en toe, terwijl dit onder mensen met enkel basisonderwijs minder dan de helft is. Actieve gebruikers zijn vooral te vinden onder jongeren. Bij de zogenaamde generatie Z, mensen tussen de 13 en 28 jaar, is het gebruik van AI maar liefst 95 procent, terwijl millennialgebruikers, geboren tussen ongeveer 1981 en 1995, op 75 procent liggen.
“Kunstmatige intelligentie transformeert van een technologische nieuwigheid naar een alledaags hulpmiddel. Tsjechen gebruiken het voor werk, leren en alledaagse situaties, van communicatie tot zoekopdrachten en het beheren van persoonlijke financiën. Geleidelijk aan wordt AI niet alleen door jongeren geaccepteerd, maar ook door oudere gebruikers die de praktische voordelen ervan zijn gaan inzien. Over het algemeen groeit het vertrouwen dat AI, wanneer deze veilig en verantwoord wordt gebruikt, nuttig kan zijn,” aldus Tereza Kaiseršotová, woordvoerster van Raiffeisenbank.
Volgens het onderzoek zien Tsjechen AI vooral als een hulpmiddel om de gebruikelijke dienstverlening en communicatie met banken te vergemakkelijken, en minder als een middel dat beslissingen over investeringen of leningen moet nemen. De bank integreert AI zowel in het werk van haar medewerkers, bijvoorbeeld door middel van AI-assistenten, als in de relatie met klanten.







