Naarmate de concurrentie in de sector toeneemt, stijgen ook de verwachtingen van klanten die op verschillende gebieden in contact komen met kunstmatige intelligentie. Banken maken steeds vaker gebruik van AI-oplossingen om de efficiëntie, veiligheid en maatwerk in hun diensten te verbeteren.
Klanten verwachten onmiddellijke, nauwkeurige en handige diensten van banken. Chatbots en virtuele assistenten die gebruik maken van natuurlijke taalverwerking, bedienen tegenwoordig diverse klantbehoeften – 24/7, consistent en efficiënt. Ze kunnen helpen bij het beheren van rekeningen, het uitvoeren van transacties en zelfs basis financieel advies geven. Door gebruik te maken van voorspellende analyses, zijn banken in staat om klantbehoeften eerder te identificeren en op het juiste moment relevante producten of diensten aan te bieden.
AI verandert niet alleen de klantrelaties, maar transformeert ook de interne operationele processen fundamenteel. Robotic Process Automation (RPA) en machine learning-modellen vereenvoudigen herhalende, tijdrovende taken, zoals het verwerken van kredietaanvragen of het opstellen van compliance-rapporten. Deze systemen kunnen enorme hoeveelheden data ‘verwerken’ met een snelheid en nauwkeurigheid die menselijke arbeidskrachten alleen niet kunnen evenaren. Door automatisering kunnen banken administratieve lasten verminderen, de kans op fouten verkleinen en de middelen van werknemers richten op taken die menselijke kwaliteiten, strategisch denken of analytische vaardigheden vereisen.
Een van de kritischste gebieden in het banksysteem is veiligheid, en AI is ook op dit vlak onmisbaar geworden. Machine learning-algoritmes analyseren in realtime miljoenen transacties en zijn in staat om verdachte of afwijkende patronen met hoge precisie te identificeren. In tegenstelling tot traditionele, op regels gebaseerde systemen leren deze modellen continu en passen ze zich aan nieuwe bedreigingen aan, waardoor ze steeds effectievere bescherming bieden. In Hongarije is sinds juli een Centraal Fraudedetectiesysteem (KVR) operationeel dat gebruik maakt van kunstmatige intelligentie, met als doel bancaire fraude efficiënt te detecteren. Dit nieuwe hulpmiddel, volgens de Hongaarse Nationale Bank (MNB), is in staat om de taak binnen een fractie van een seconde uit te voeren, nog voor de transactie is afgerond. Wanneer een bankklant een overdracht initieert, worden de gegevens naar het centrum gestuurd, en op basis van tests controleert dit centrale systeem de transactie binnen een halve seconde en grijpt in als er een vermoeden van fraude bestaat.







