Google’s Onthulling: Hoe Alphabet de Kunstmatige Intelligentie Oorlog Wint!

Alphabet, het moederbedrijf van Google, laat zich op indrukwekkende wijze van zijn beste kant zien, ondanks het feit dat het niet echt verdwenen was. Sinds de lancering van de AI-bot ChatGPT door OpenAI drie jaar geleden, hebben veel analisten en technologie-experts verklaard dat Google ver achterop raakte in de race om Kunstmatige Intelligentie (AI), terwijl de concurrentie een onoverbrugbare voorsprong had. Dit bleek een misverstand te zijn.

Deze week heeft Google een nieuwe versie van zijn AI-software, Gemini 3, gelanceerd, die in verschillende benchmarktests de superioriteit van het OpenAI-product heeft aangetoond, waaronder het analyseren van de huidige scherminhoud van de gebruiker. Dit is een cruciale vaardigheid voor het creëren van persoonlijke AI-agenten.

Gemini breidt uit: In de Verenigde Staten overtrof de chatbot in de appwinkels zijn concurrenten ChatGPT en Perplexity, en werd daarmee de nieuwe nummer 1 onder de gratis AI-chatbot-apps. De voorsprong van ChatGPT krimpt. Ter illustratie: volgens Google gebruiken 650 miljoen mensen de Gemini-app, terwijl OpenAI onlangs meldde dat ChatGPT 800 miljoen wekelijkse gebruikers heeft.

Ondertussen nadert de beurswaarde van Alphabet de grens van 4 biljoen dollar. Tot nu toe is deze mijlpaal alleen overtroffen door de chipgigant Nvidia en techbedrijf Apple. Met een marktkapitalisatie van 3,9 biljoen dollar is het voor Alphabet niet meer ver weg.

Hoewel Alphabet tot de “Glorieuze Zeven” behoort, de zeven AI-aandelen met de hoogste beurswaarde, bewoog de aandelenkoers van het bedrijf zich in de eerste negen maanden van het jaar zijwaarts. Dit spiegelde niet alleen de scepsis over het succes in de AI-race weer, maar had ook een andere oorzaak: het bedrijf werd bedreigd met opsplitsing. Dit kwam voort uit een rechtszaak van vijf jaar, aangespannen door de regering van voormalig president Donald Trump aan het einde van zijn eerste termijn.

De verantwoordelijke federale rechter oordeelde vorig jaar dat Alphabet een illegaal monopolie heeft op online zoekopdrachten en de daarbij behorende advertenties. Het bedrijf heeft ongeveer 90 procent van de markt voor zoekmachines en ontvangt het leeuwendeel van de wereldwijde uitgaven voor online-advertenties.

Echter, begin september besloot dezelfde rechter dat Alphabet niet opgesplitst mocht worden en dat het zijn populaire Chrome-browser of mobiele besturingssysteem Android niet hoefde te verkopen. Zijn reden: AI-projecten zoals OpenAI’s ChatGPT ondermijnen al de dominantie van Google.

Sinds dit vonnis heeft Alphabet 1,3 biljoen dollar aan beurswaarde gewonnen, wat bijna het dubbele is van de winsten van de andere zogenaamde “Glorieuze Zeven”. Warren Buffett heeft hier ook aan bijgedragen. Zijn investeringsmaatschappij Berkshire Hathaway heeft in het derde kwartaal aandelen van Alphabet aan de portefeuille toegevoegd, wat resulteerde in een sprongetje van de beurskoers.

Er zijn vier belangrijke redenen voor het succes van Google op het gebied van AI. De belangrijkste reden: Alphabet is een geldmachine. Alleen al in het derde kwartaal bedroeg de nettowinst 35 miljard dollar, een derde hoger dan een jaar eerder. Hierdoor is het voor de internetgigant geen probleem om 24 miljard dollar te investeren in AI-infrastructuur, zoals datacentra.

Daarnaast kan Google zijn AI-modellen trainen met een enorme hoeveelheid eigen data die het verzamelt via zijn zoekmachine, Android-smartphones en het eveneens bij Alphabet behorende YouTube.

Bovendien heeft Google enkele van de meest geavanceerde AI-onderzoeksfaciliteiten ter wereld. Een belangrijke reden hiervoor is de overname van het Britse bedrijf DeepMind meer dan tien jaar geleden. Daarnaast traint Google zijn modellen op zelf ontwikkelde chips, waardoor Alphabet, in tegenstelling tot de concurrentie, niet afhankelijk is van Nvidia, dat een vergelijkbare dominante positie bekleedt op het gebied van AI-chips als Google op het gebied van zoekmachines.

Achter deze achtergrond wordt Alphabet onafhankelijker van het advertentiebusiness. De cloud-divisie genereert inmiddels 15 procent van de omzet – met een stijgende trend. Google is zelfs bezig om zelf chipleverancier te worden. Volgens mediaberichten wil moederbedrijf Meta, het moederbedrijf van Facebook, processors van Google inzetten in zijn nieuwe AI-datacentra.