De Fascinerende Evolutie van Ingenieurs: Van Expert tot Witboord Arbeider

Wat is een ingenieur? De antwoorden variëren onder leerlingen en pas afgestudeerden, zoals blijkt uit de enquête “S’inventer ingénieur” gepresenteerd door de INSA-groep van openbare ingenieurscholen. Deze groep leidt jaarlijks 3.500 jonge ingenieurs op, wat goed is voor 10% van de nieuw afgestudeerden in de sector.

Uit de zes voorgestelde ingenieursprofielen, zoals beschreven in de studie door het Institut Gaston-Berger, blijkt dat “de technische expert” het vaakst wordt genoemd door 66% van de studenten en 49% van de beginnende ingenieurs. Dit wordt gevolgd door “de teammanager” met respectievelijk 43% en 30% en “de veranderaar” met 31% en 33%. Andere profielen zijn “de projectcoördinator” (14% en 18%), “de leider” (15% en 22%) en, verrassend genoeg, “de witboord arbeider” (14% en 20%).

Volgens de onderzoekers, Cécile Prévost en Béatrice Decoop, is de identiteit van ingenieurs in volle evolutie. De fragmentatie van het beroep is het gevolg van verschillende factoren, waaronder de massificatie van het hoger onderwijs, de diversificatie van profielen en de transformatie van werkorganisaties. Ze merken op dat het aantal ingenieurs dat jaarlijks afstudeert in 2024 op 50.000 zal liggen, vergeleken met slechts 3.000 in 1950.

“Wat ons het meest verraste, was de ontdekking van een sociale en professionele declassering. De moderne arbeider verschijnt vaak achter een computer en wordt vaak ondergewaardeerd en teruggebracht tot een uitvoerende rol. Dit weerspiegelt een verschuiving naar meer toepassingsgericht werk in plaats van ontwerptaken,” vertelt Cécile Prévost. Ongeveer 20% van de actieve jonge ingenieurs gelooft dat hun functie niet genoeg autonomie biedt en dat ze een uitvoerende rol vervullen.

Deze veranderingen in de ingenieursopleiding en de verschuiving in de rol van ingenieurs roept een breed scala aan vragen op over de toekomst van het beroep en hoe het zal blijven evolueren in een steeds veranderende werkomgeving.