De eerste docenten in het vakgebied Kunstmatige Intelligentie, Fina Paulos en Óscar Rey, hebben innovatief lesmateriaal ontwikkeld dat het onderwijs ingrijpend kan veranderen. Hun boeken, die in Galicië worden gebruikt, markeren de opkomst van Kunstmatige Intelligentie als een cruciaal onderdeel van het curriculum.
Fina en Óscar, beiden computeringenieurs en docenten, beginnen de kracht van Kunstmatige Intelligentie (AI) te benutten om het leerproces te personaliseren en routinetaken te automatiseren. Hun idee om AI in de klas te integreren, ontstond uit hun ervaring met het maken van een documentaire over een kind met het Rett-syndroom. Dit project, dat hen op de kaart zette, laat zien hoe technologie kan bijdragen aan verhalen en het onderwijzen van belangrijke onderwerpen.
Een derde van de Spaanse adolescenten houdt notificaties van hun mobiele telefoons aan tijdens de lessen. Dit roept de vraag op hoe we het onderwijs kunnen aanpassen aan de moderne technologie en de behoeften van studenten. Fina en Óscar geloven dat het onderwijs flexibeler moet worden en stellen dat het niet meer haalbaar is om studenten simpelweg thuis een essay te laten schrijven. ‘De leerlingen moeten hun werk in de klas maken en dat mondeling verdedigen’, zeggen ze.
AI heeft de potentie om educatie een persoonlijke touch te geven. Klassespecificieke oefeningen kunnen door AI worden aangemaakt, waardoor studenten op hun individuele niveaus worden ondersteund. Dit helpt ook leerlingen met verschillende achtergronden, zoals studenten met visuele of auditieve beperkingen, doordat zij toegang krijgen tot materiaal dat specifiek voor hen is aangepast. Bovendien kunnen buitenlandse studenten lessen volgen in hun moedertaal.
Hoewel AI veel voordelen biedt, zijn er ook aanzienlijke uitdagingen. Fina en Óscar wijzen op ethische dilemma’s en de noodzaak voor kwaliteitscontrole van de gebruikte AI-tools. Bovendien kan een afhankelijkheid van technologie leiden tot een vermindering van de sociale interactie tussen leerlingen en docenten, iets wat zij als cruciaal beschouwen voor een effectief leerproces.
Ze zijn het erover eens dat, hoewel AI een belangrijke rol kan spelen in het onderwijs, de menselijke docent met zijn persoonlijke benadering onvervangbaar blijft. ‘Geen twee leerlingen zijn hetzelfde, en onderwijs moet worden afgestemd op individuele behoeften’, aldus Fina.
In het kader van deze veranderingen is er ook een nieuwe school in de VS geopend, de Alpha School, die AI inzet als de belangrijkste motor van het leren. Hier worden studenten in staat gesteld om in hun eigen tempo te leren, waarbij traditionele kernvakken zoals taal en wiskunde slechts twee uur per dag in beslag nemen. De rest van de dag wordt besteed aan praktische vaardigheden die persoonlijke interactie vereisen.
De toekomst van het onderwijs lijkt dus steeds meer verweven met technologie, en docenten zoals Fina en Óscar zijn pioniers die de weg banen voor deze nieuwe manier van lesgeven. Zoals zij zeggen, is het nu tijd om de handen uit de mouwen te steken en de mogelijkheden van AI in de klas te omarmen.







