Ontdek de Nieuwe Wetgeving voor Kunstmatige Intelligentie: De Toekomst van Technologie in Vietnam

Op 27 november heeft Minister Nguyễn Mạnh Hùng van Wetenschap en Technologie tijdens een discussie in het parlement onthuld dat de wetgeving omtrent Kunstmatige Intelligentie (AI) is ontwikkeld met een kader dat de internationale ervaring in acht neemt. Dit moet zowel het toezicht op risico’s als de bevordering van innovatie waarborgen. Detailregels met technische specificaties zullen aan de regering worden overgelaten, zodat er flexibiliteit is in de snel veranderende technologiecontext.

De minister benadrukte dat het beheer van AI in wezen een kwestie van het beheren van menselijke intelligentie is. Dit geldt op dezelfde manier als hoe de samenleving het gebruik van kennis door individuen reguleert. Het is van belang om te begrijpen dat de basis van intelligente systemen gevormd wordt door onderwijs en officiële informatie. Gegevens moeten worden beheerd volgens de Datawet en de Wet op de Bescherming van Persoonsgegevens. Daarnaast moeten AI-bedrijven hun gegevensbronnen openbaar maken en moet elk AI-systeem risicobeoordelingen ondergaan, onafhankelijk worden getest en verantwoord zijn.

Wat betreft de uitkomsten, zal de staat veiligheidsnormen en mechanismen voor achteraf toezicht toepassen, evenals sancties voor overtredingen. “Het beheer van AI is geen compleet nieuwe uitvinding maar een voortzetting van de menselijke intelligentiebeheer die wordt toegepast op een krachtiger en sneller systeem,” zei de minister.

Een van de belangrijkste principes die hij noemde is dat de mens centraal moet staan; AI is er om de mens te dienen en niet om besluitvormingsrechten over te nemen. Transparantie is een must, en de bevolking moet zich bewust zijn wanneer ze met AI-systemen interageren. De verantwoordelijkheden wanneer een AI-systeem schade berokkent, moeten duidelijk worden verdeeld tussen ontwikkelaars, leveranciers, uitvoerders en gebruikers.

De regering is van plan een nationaal centrum voor supercomputing en AI-gegevens op te richten ter ondersteuning van onderzoek en training. Het stimuleren van de ontwikkeling van Vietnamees-talige modellen en digitale gegevens is essentieel om de afhankelijkheid van het buitenland te verminderen. AI die openbare diensten en gevoelige sectoren betreft, moet draaien op Vietnamees AI-infrastructuur. Prioritaire sectoren zijn onder andere openbaar bestuur, gezondheidszorg, onderwijs, landbouw, industrie en transport.

De minister is het eens met een driedelige indeling van risico’s: laag, gemiddeld en hoog. Toen hem gevraagd werd of AI een hoogwaardig gevaar vertegenwoordigt, merkte hij op dat daadwerkelijke hoogwaardige gevaren vaak fysiek zijn, zoals voertuigen of explosieven. AI is geen fysiek gevaar, maar kan wel risico’s met zich meebrengen bij besluitvorming.

Hoewel AI aanzienlijke voordelen biedt, zijn er ook veel risico’s, waarvan sommige met AI zelf kunnen worden opgelost, zoals personeelsopleiding, het detecteren van ethische overtredingen en het identificeren van deepfakes. “AI en zijn uitdagingen zullen altijd bestaan. We kunnen het niet uitsluiten, maar we moeten verstandig mee omgaan en het beheren,” voegde hij eraan toe.

Er is behoefte aan een gecontroleerd testmechanisme voor AI. Vertegenwoordiger Hoàng Minh Hiếu van de Wetgevende Commissie bevestigde dat de opstellers van de wet de zorgen van de vertegenwoordigers in de discussie hebben behandeld en dat zij het eens zijn met de aanpak die zowel de ontwikkeling van AI stimuleert als de risico’s beheerst. Hij benadrukte dat een gecontroleerd testmechanisme (Sandbox) noodzakelijk is voor AI, gezien het een nieuw en multidimensionaal gebied is dat moeilijk effectief kan worden toegepast binnen de bestaande juridische kaders.

De doelstelling van deze Sandbox is om tijdelijke juridische obstakels te verwijderen, zodat modellen in een beperkte context kunnen worden getest om gegevens te verzamelen die de effectiviteit bewijzen, wat zal helpen bij het perfectioneren van langdurige regelgeving. Deze aanpak past bij de wetgevende denkwijze om “voorop te lopen” en ruimte te bieden voor innovatie. Hij suggereerde dat de wet specifieker moet zijn over dit mechanisme.

Vertegenwoordiger Thạch Phước Bình steunde tevens het stimuleren van Sandbox, open gegevens, en de rekeninfrastructuur. Hij stelde voor om prioriteit te geven aan testen in gezondheidszorg, onderwijs, financiën, en openbaar bestuur, terwijl ook selectiecriteria voor bedrijven, testduur en transparantiemaatregelen moeten worden gedefinieerd.

De staat moet kleine bedrijven en startups ondersteunen in de toegang tot nationale rekeninfrastructuur, in het bijzonder GPU’s en supercomputers, door middel van subsidies of gratis toegang. Ook pleitte hij voor de oprichting van een nationale open dataverzameling met eerlijke data-uitwisselingsmechanismen die voldoen aan beveiligingseisen; daarnaast moeten specifieke beleidsmaatregelen worden ingevoerd om talent in AI van universiteiten tot internationale experts aan te trekken en te behouden.

Tot slot merkte vertegenwoordiger Phạm Trọng Nhân op dat China in slechts tien maanden meer dan 62.000 AI-patenten heeft ingediend, wat twaalf keer meer is dan het totaal aantal patenten van Vietnam ooit, en dat de VS meer dan 40 miljard USD aan particuliere investeringen in AI hebben getrokken in 2024. Dit vormt een ernstige waarschuwing over digitale soevereiniteit en de risico’s van technologische afhankelijkheid.

In de huidige context waarin AI de zachte infrastructuur van nationale productiviteit vormt, kunnen we niet accepteren dat Vietnam slechts een consumentenland voor andermans gegevens en applicaties wordt, waarschuwde hij. Hij identificeerde drie grote bestaande risico’s: ongelijkheid in gegevens en privacy; vertekening en gebrek aan transparantie in beslissingen die door AI worden ondersteund; en deepfakes die de perceptie manipuleren. In de eerste negen maanden van 2025 werden er wereldwijd meer dan 180.000 politiek gerelateerde deepfake-video’s waargenomen, waarvan 41% gericht was op leiders van ontwikkelingslanden.

“Zelfs een paar seconden van een nepvideo kan ernstige schade aan de reputatie en sociale stabiliteit veroorzaken,” zei hij en stelde zes richtlijnen voor, waaronder risicobeheer met vier classificatieniveaus; de bescherming van burgerrechten; vereisen dat buitenlandse platforms met meer dan vijf miljoen gebruikers een juridische entiteit in Vietnam moeten hebben; de oprichting van een AI-systeemveiligheidscommissie onder de premier; mechanismen voor real-time updates; en het opleggen van krachtige sancties, inclusief strafrechtelijke vervolging van opzettelijke implementatie van risicovolle AI zonder tests en transparantie.

Vertegenwoordiger Phạm Trọng Nhân concludeerde dat de wet niet alleen een technisch document is, maar een verklaring over de ontwikkelingsgedachte van Vietnam, gericht op het transformeren van AI in een nieuwe motor, nieuwe kracht en nieuwe concurrentiekracht voor het land.