De Verontrustende Impact van Kunstmatige Intelligentie op de Onderwijssector

De opkomst van Kunstmatige Intelligentie (KI) heeft tal van dagelijkse taken voor veel mensen vergemakkelijkt. Steeds meer mensen wenden zich tot KI voor vragen en dilemma’s, vergelijkbaar met hoe ze een encyclopedie of psycholoog zouden raadplegen. Deze technologie is ook voor studenten een onmisbare hulpbron geworden bij het maken van hun huiswerk.

Onlangs werd dit onderwerp behandeld in de populaire show ‘Más Vale Tarde’, gepresenteerd door Iñaki López en Cristina Pardo. Tijdens de uitzending merkte Pardo op dat er momenteel mensen zijn die KI gebruiken alsof het een psycholoog is. López, aan de andere kant, deed een sarcastische opmerking en stelde dat KI simpelweg een verzameling van uitspraken van Paulo Coelho lijkt te zijn.

Beatriz de Vicente, een advocate en universiteitsprofessor, voegde hieraan toe dat de realiteit vaak een stuk meedogenlozer is. Ze deed een waarschuwing aan studenten: “Als je een opdracht met KI hebt gemaakt, is dat heel duidelijk merkbaar.” De Vicente onthulde bovendien dat docenten programma’s hebben die detecteren of een werkstuk met behulp van KI is gemaakt. “We hebben ook programma’s die plagiaat bestrijden. Wanneer je het werk ontvangt, vraag je het programma: ‘Wat is de overeenkomst met online gepubliceerde inhoud?’

De Vicente legde uit dat hoewel KI een nuttige werktool kan zijn, de verwachtingen van studenten soms onrealistisch zijn. “KI is geweldig om je te helpen bij het samenvatten van een tekst of om ondersteuning te bieden. Het is een interessante werktool, maar verwachten dat het je werk volledig vervangt… dat merkte je al en het leidt vaak tot een onvoldoende,” voegde ze eraan toe.

De discussie benadrukt de kunsten en vallen van het gebruik van KI in het onderwijs, waarbij het belangrijk is om de balans te vinden tussen technologie en persoonlijk initiatief.