In Bulandshahr, Uttar Pradesh, heeft een 12e klas student de wereld versteld doen staan met zijn buitengewone creativiteit. Op slechts 17-jarige leeftijd heeft deze student, genaamd Aditya, een ‘robotleraar’ ontwikkeld zonder enige formele training in robotica.
Aditya heeft een robot genaamd ‘Sophia’ gemaakt, die momenteel veel aandacht krijgt in zijn school, zijn district, en zelfs op het internet. Aditya is ervan overtuigd dat zijn uitvinding het onderwijsbeeld in plattelands India kan veranderen.
Terwijl de meeste studenten na schooltijd naar huis gingen, bleef Aditya achter om zich te verdiepen in verschillende experimenten. Hij heeft zijn passie voor het maken van robots ontwikkeld met behulp van zelfgeleerde vaardigheden. Aditya komt uit een zeer gewone familie; zijn vader werkt als compounder. Voor de materialen die nodig waren om de robot te bouwen, heeft hij geld geleend van vrienden. Ondanks financiële uitdagingen heeft zijn familie zijn dromen gesteund.
Aditya werd geïnspireerd door het zien van zijn oom die kleine robots maakte in zijn kindertijd. Daarna heeft hij deze vaardigheden zelf aangeleerd met behulp van schroot en afgedankte elektronische spullen.
De robot Sophia, die Aditya heeft gemaakt, creëert een leerervaring die vergelijkbaar is met die van een echte leraar, door studenten onderwijs te bieden en hun vragen te beantwoorden. Bij het uitleggen van het idee achter de robot, zegt Aditya: “Soms kunnen leraren de klas niet bereiken en gaat de les verloren. Ik wilde dit probleem oplossen.” Volgens hem kan deze robotische leraar bijzonder nuttig zijn voor plattelands scholen, waar veel studenten beperkt contact hebben met technologie.
Aditya pleit ervoor dat de overheid in elk district innovatie-laboratoria opricht, zodat kinderen de benodigde ondersteuning krijgen om te experimenteren. Hij heeft aangegeven dat zijn dromen verder gaan dan robotica; hij wil astronaut worden. De reis van Aditya, van een eenvoudig huis tot het maken van een robotleraar met geleend geld, is inspirerend.







