De Gevaren van Kunstmatige Intelligentie: Onderwijs en Creativiteit in Het Gedrang

Kunstmatige intelligentie (AI) verandert onze manier van lezen, schrijven en denken ingrijpend. Desondanks wordt er momenteel geen enkele lokale of nationale structuur aangeboden die een kritische en humanistische opleiding in AI voorziet. Een auteur uit Perpignan presenteert op woensdag 3 december om 18.00 uur zijn boek over dit onderwerp in het hotel Pams.

Jongeren leren weliswaar hoe ze de machine moeten gebruiken, maar zelden hoe ze moeten nadenken over de invloed ervan op hun denken. Hun vroege blootstelling aan generatieve tools — zoals ChatGPT en Midjourney — gaat gepaard met een stille cognitieve afhankelijkheid: ze gebruiken systemen zonder ze echt te begrijpen, wat hen geleidelijk ontneemt van intellectuele inspanning en creativiteit.

“We moeten jongeren opleiden in digitale helderheid voordat er een vorm van cognitieve analfabetisme ontstaat,” zegt Olivier Lusetti. Vorig jaar begeleidde ik, samen met leerkrachten, 234 jongeren bij het schrijven van realistische verhalen, en al 25% van hen gebruikte AI.

Uit deze observatie is een initiatief voortgekomen: een gratis online training en een bewustwordingsdag aangeboden door Olivier Lusetti ter gelegenheid van de release van zijn essay “Le prêt-à-penser. L’IA. Laatste spijker in de kist van het Nationale Onderwijs” (uitgeverij Erick Bonnier, november 2025).

De inhoud van dit aanbod, goedgekeurd door het Nationale Onderwijs, is beschikbaar op ADAGE, het platform van de Pass Culture, als een actie van Artistiek en Cultureel Onderwijs (A.C.O.) voor scholen.

“Al eeuwenlang”, voegt Olivier Lusetti, cultureel acteur, schrijver en trainer, eraan toe, “maakt de mensheid tools om het dagelijks leven te vergemakkelijken. Van schrijven tot Internet, elke uitvinding transformeert onze relatie met de wereld en het denken. Maar wat blijft er over van onze natuurlijke intelligentie als het hulpmiddel begint na te denken voor ons?”

Kunstmatige intelligentie belooft ons te ontlasten, onze ideeën te anticiperen en onze gedachten te formuleren. Is dit een vooruitgang?… of een langzame vergiftiging die ons berooft van inspanning, en dus van vrijheid? Want wie niet weet, is een slaaf van zijn onwetendheid, en wie zijn denken aan AI delegeert, wordt een slaaf van het hulpmiddel dat de meester is geworden.

Na een presentatie op de universiteit voor rechtenstudenten van de decaan en in twee klassen van het lycée Notre-Dame-de-Bon-Secours, zal het boek van de auteur op 3 december om 18.00 uur in het hotel Pams worden benadrukt door het CML en de stad Perpignan, een teken van de groeiende behoefte aan kritische educatie tegenover zogenaamde intelligente technologieën.

Jongeren opleiden om na te denken over de machine voordat ze ervan afhankelijk worden: dat is zonder twijfel een van de grootste uitdagingen van onze tijd.