Bedrijven staan voor een dilemma: ze willen jonge medewerkers vervangen door kunstmatige intelligentie (AI), maar daarmee lopen ze het risico op korte termijn zonder gekwalificeerde werknemers te komen zitten. De revolutie van AI is niet in aantocht; ze is al in volle gang. Kunstmatige intelligentie wordt al op grote schaal gebruikt door werknemers, en de implementatie ervan heeft al gevolgen voor de werkgelegenheid.
Volgens een studie van Deel, een platform voor salarisadministratie en HR, uitgevoerd onder 5.500 bedrijven in 22 landen, observeert 83% van de ondervraagde bedrijven al veranderingen of zelfs afschaffingen van banen. Meer specifiek blijkt dat 67% van de bedrijven van plan zijn om de aanwervingen van junior-profielen in de komende drie jaar te verminderen. Dit geeft aan dat bedrijven verwachten dat taken die normaal gesproken door jonge medewerkers worden uitgevoerd, door AI kunnen worden overgenomen.
Het Opleidingsprobleem
Dit leidt echter tot een probleem: hoe moeten bedrijven de ervaren werknemers van morgen opleiden zonder jonge talenten aan te nemen? Met het afnemen van junior-medewerkers, is er een groeiend aantal medewerkers die niet binnen het bedrijf worden opgeleid en niet de kans krijgen om van hun ervaren collega’s te leren. Het risico bestaat dat wanneer de huidige senior-professionals met pensioen gaan, de bedrijven geconfronteerd worden met een tekort aan vaardigheden.
Zo merkt 70% van de Franse leidinggevenden op dat er een afname is van opleidingsmogelijkheden ‘op de werkvloer’, de praktische missies die jongeren in staat stelden om te leren door ervaring, en die nu deels zijn geautomatiseerd. Eveneens geeft 75% aan problemen te ondervinden bij het werven van personeel, omdat er geen passende opleidingsprogramma’s zijn die tegemoetkomen aan de nieuwe uitdagingen.
“Wat we in Frankrijk zien, maakt deel uit van een bredere dynamiek in Europa”, aldus Jeremy Mimoun, de verantwoordelijke voor Deel in Frankrijk. “Bedrijven op het continent staan voor dezelfde afwegingen tussen automatisering van taken, afname van junior-profielen en een dringende behoefte aan herkwalificatie.”
De Rol van KMO’s
Volgens een andere studie van de Britse organisatie BSI zijn kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s) minder proactief dan grote bedrijven wat betreft de implementatie van AI. “Onze bevindingen onthullen een verontrustende trend: leidinggevenden lijken ‘de ladder op te halen’, waarbij zij tijdelijke productiviteit boven de lange termijn veerkracht van de arbeidsmarkt verkiezen”, stelt Kate Field, een van de auteurs van de studie bij BSI.
Als er niets gebeurt, kan dit duurzame gevolgen hebben: een verzwakking van de skillset, toenemende generatie-ongelijkheid en een kloof tussen grote ondernemingen en KMO’s. Uit een onderzoek onder bedrijfsleiders in zeven verschillende landen blijkt dat 51% van de respondenten uit KMO’s vindt dat AI cruciaal is voor de groei van hun organisatie, in tegenstelling tot bijna 69% in grote bedrijven. Bovendien overwegen minder leidinggevenden van KMO’s ontslagen als gevolg van AI.
De auteurs van de studie stellen zelfs dat “KMO’s de steunpilaar van vaardigheidsontwikkeling zouden kunnen worden, door meer werk- en opleidingsmogelijkheden te bieden voor Generatie Z”. Kate Field concludeert: “KMO’s bevinden zich in een cruciale positie en vormen de toekomst van werk door de verantwoordelijkheid voor de opleiding van Generatie Z op zich te nemen.”







