De Inspirerende Reis van een Wiskunde Leraar: Van Medailles naar Toekomst

De 38-jarige wiskundeleraar Felipe Corrêa da Cruz Escobar, afkomstig uit Juiz de Fora, heeft de gouden medaille gewonnen op de Nationale Wiskunde Olympiade voor Leraren. Hij behoort tot de 20 beste docenten van het land en is een van de zes wiskundeleraren uit Minas Gerais die deze onderscheiding heeft ontvangen.

Door zijn uitleg en lesmethoden heeft hij wiskunde omgevormd tot een bron van inspiratie voor meer dan 200 leerlingen op de staatscholen Mercedes Nery Machado en Sebastião Patrus de Sousa in de wijk Santa Terezinha, gebaseerd op meer dan 15 jaar toewijding aan het onderwijs.

Een Belangrijke Competitie voor Educators

De Olympiade van Wiskunde voor Leraren is een van de meest prestigieuze competities in het land, met deelname van meer dan duizend leraren uit alle staten. De deelnemers worden beoordeeld op pedagogische strategieën, creativiteit in het onderwijs en het vermogen om leerlingen te enthousiasmeren. Deze initatief is opgezet door het Instituut voor Zuivere en Toegepaste Wiskunde (IMPA), dat verbonden is aan het ministerie van Onderwijs en het ministerie van Wetenschap, Technologie en Innovatie.

De erkenning plaatst Felipe in een selecte groep van docenten die nationaal erkend worden voor hun innovatieve onderwijsmethoden. De prijs biedt hem ook een unieke ervaring: een uitwisseling van 15 dagen aan een universiteit in Shanghai, China, in een UNESCO opleidingscentrum, gepland voor mei 2026.

Een Project dat Resultaten Boekt

Ongeveer tien jaar geleden lanceerde Felipe zijn eigen project om leerlingen voor te bereiden op de tweede fase van de Olympiade van de Braziliaanse Wiskunde voor Openbare Scholen (OBMEP). “Ik begon in 2014 of 2015. Toen kregen de prijswinnaars en hun leraren een beloning, en ik wilde daar deel van uitmaken. Maar de overheid stopte met het aanbieden van die voordelen. Toch ging ik door, omdat ik de impact op de studenten merkte,” vertelde de leraar.

De eerste bijeenkomsten waren improviserend; ze maakten gebruik van tussenuren, vrije tijden en beschikbare klaslokalen. Vandaag de dag maakt dit werk deel uit van de cultuur van de scholen waar hij werkt. De resultaten zijn evident: in de afgelopen twee jaar hebben 30 studenten prijzen gewonnen, 15 in elk jaar, waaronder medailles en eervolle vermeldingen.

De routine omvat wekelijkse vergaderingen, meestal op zaterdag, om kandidaten voor de tweede fase te trainen. Met leerlingen uit het 9e jaar biedt Felipe ook voorbereiding aan voor toelating tot federale instituten. “Ik ondersteun de hele school. Alle leerlingen die voor de tweede fase zijn goedgekeurd, help ik. Het is zeer bevredigend om hun groei te zien,” zei hij.

Het Pad naar de Olympiade

Felipe ontdekte de Olympiade voor Wiskundeleraren tijdens een voorbereidend cursus van het Instituut voor Zuivere en Toegepaste Wiskunde, begin dit jaar. Aangezien de competitie in zijn tweede editie was en uitsluitend voor onderwijsprofessionals bedoeld was, was het voor hem nieuw.

De competitie bestaat uit drie fases:

  • Een schriftelijke beoordeling met vragen over wiskundige kennis en didactiek;
  • Het indienen van een video die pedagogische praktijken en projecten presenteert;
  • Een interview met vertegenwoordigers van instellingen zoals de SBM en universiteiten.

Felipe won alle fasen van de online olympiade die begin deze maand plaatsvond. “Ik was in Rio op de dag van de bekendmaking en toen de lijst uitkwam, was ik erg blij. Het is een grote eer om de openbare sector te vertegenwoordigen. Er zijn uitstekende leraren die erkenning verdienen,” zei hij.

Een Toekomst Vormgeven door Wiskunde

De impact van zijn werk is ook zichtbaar bij de leerlingen. Manoela Machado, een van zijn studenten, zegt dat wiskunde voor haar een nieuwe betekenis heeft gekregen. “Na het volgen van lessen bij Felipe is wiskunde plezierig geworden. Het is niet alleen mijn favoriete vak, maar iets dat ik mee wil nemen in de toekomst,” voegde ze toe.

Isadora Regina, een winnares van de OBMEP, erkent de cruciale rol van de leraar in het behalen van medailles. “Ik ontving een eervolle vermelding in 2023 en medailles in 2024. Zonder hem zou ik de olympiades niet eens hebben gekend. Hij moedigt ons allemaal aan,” vulde ze aan.

Voor Miguel dos Santos, die ook verschillende prijzen heeft gewonnen, was de steun van de leraar essentieel. “Ik heb medailles ontvangen dankzij de aanmoediging van mijn leraren.”

Een Medaille die Kansen Creëert

De gouden medaille op de OPM was de eerste overwinning voor Felipe in de competitie. Nu, naast de internationale uitwisseling, moet de leraar workshops en lezingen in Brazilië aanbieden over het Chinese onderwijssysteem. “We willen begrijpen hoe zij werken, hoe de gezinnen bijdragen en hoe de leraar in de klas opereert. Daarna willen we deze kennis teruggeven aan andere docenten in het land,” legt hij uit.

De leerlingen zijn net zo enthousiast als hij in een interview. “Door zijn overwinning hebben wij nog meer motivatie om medailles te winnen en trots te maken, net zoals hij ons trots maakt,” zegt Isadora. “Wiskunde onderwijzen gaat niet alleen om cijfers. Het gaat om het openen van deuren, het creëren van kansen en het laten zien dat kennis levens transformeert,” besloot de leraar.