De Onverwoestbare PM16 Mijn: Het Toekomstige Wapen voor Zeewateren

De PM16-mijn, ontwikkeld, geprogrammeerd en vervaardigd in Finland, behoort tot de beste ter wereld. Bijna tien jaar na zijn introductie blijft deze door Forcit ontwikkelde mijn aan de top van de marine technologie.

In de stilte van de zee begint het zachte geluid van schroeven te weerklinken. Een waarnemer op de zeebodem wordt wakker wanneer hij het toenemende geluid hoort en activeert zijn sensoren. De verandering in waterdruk geeft aan dat een schip nadert. Even later is de indringer over de waarnemer voorbijgevaren, maar het schip heeft de mijn niet opgemerkt.

Wanneer het schip het gebied verlaat, denkt de waarnemer dat het gevaar voorbij is en keert terug naar zijn rusttoestand. De PM16, een van de krachtigste zeemijnen ter wereld, wacht geduldig op het juiste doel om toe te slaan. De mijn is volledig autonoom en functioneert onafhankelijk na programmering, plaatsing op de zeebodem en activatie.

Indrukwekkende Kracht

De PM16, vervaardigd door Forcit in Hangon, weegt bijna 800 kilogram, waarvan het merendeel uit polymeergebonden explosieven, genaamd Foxitia, bestaat. Met meer dan 550 kilogram explosieven heeft de mijn een impact die gelijk staat aan meer dan 1.000 kilogram TNT, aldus Hannes Rautanen, mijnmeester aan boord van de mijnenlegger Hämeenmaa.

Volgens Jari Aspinen, projectmanager bij Forcit Defence, is de mijn uiterst effectief. De onderwater schokgolf van Foxitia is 1,4 keer en de bubbelenergie 2,2 keer krachtiger dan TNT. Met een explosiesnelheid van ongeveer 5.500 meter per seconde, is de drukgolf voelbaar tot 100 meter boven de mijn.

“De explosie heeft een grote impact op de bemanning en de structuur van het schip. Een schip kan aan de oppervlakte intact lijken, maar van binnen is het verwoest,” legt Rautanen uit.

Slimme Technologie

De PM16 kan geprogrammeerd worden om alleen te ontploffen bij het detecteren van specifieke soorten schepen. Dankzij de veelzijdige technologie kan de mijn verschillende doelen uitschakelen en ingezet worden in diverse maritieme defensiestrategieën. “We kunnen precies bepalen op welk doelwit we willen toeslaan,” zegt Rautanen.

De autonome mijn beschikt over sensoren voor akoestische, magnetische en drukdetectie. Door gebruik te maken van nauwkeurige sensoren kan de mijn de grootte en afstand van het naderende schip bepalen en het optimale ontploffingsmoment inschatten.

“Geluiden veranderen afhankelijk van de nabijheid van het doel, en dat geldt voor alle signalen,” legt Aspinen uit.

Innovatieve Ontwerp

Miijnen worden vanuit de schepen op rails gedropt, en zelfs als de mijn onder een hoek in het water valt, komt hij altijd rechtop terecht. “Hij kaatst zichzelf rechtop en valt altijd op zijn onderstel,” legt Rautanen uit. Bij het zakken vult het luchtzakje aan de bovenkant zich met water, waardoor de ontstekingsketen onder druk staat.

“De beste omstandigheden voor deze mijn zijn tussen de 20 en 70 meter diep. De Finse wateren hebben een gemiddelde diepte van 30 tot 70 meter, dus ze zijn uitstekend voor mijnlegging,” voegt Rautanen eraan toe.

Deze mijn is voorzien van een gebruiksvriendelijke veiligheidsfunctie, die pas activeert wanneer deze onder water is, wat het model zeer veilig maakt voor gebruikers.

Een Glorieuze Toekomst

De PM16 is een lokaal product van wereldklasse met slechts één buitenlands onderdeel – de ontsteker. Alle andere componenten zijn afkomstig uit Finland. De elektronica, inclusief het waakmachine en de sensoren, zijn oorspronkelijk ontwikkeld door het Finse bedrijf DA-Group. Tegenwoordig is Forcit de enige ontwikkelaar van de mijn, ondersteund door de Finse marine.

Hoewel het model al bijna 10 jaar in gebruik is, verwachten Rautanen en Aspinen dat het nog minstens 30 jaar beschikbaar blijft. “Ik ben ervan overtuigd dat het een van de beste zeemijnen ter wereld blijft,” bevestigt Rautanen.

Finland beschikt over waardevolle kennis met betrekking tot het gebruik van zeemijnen. “Vooral na de toetreding tot de NAVO wordt Finland gezien als een voorbeeld op het gebied van mijnlegging,” zegt Rautanen. “Bijna alle Finse schepen zijn in staat om mijnen te leggen, maar we hebben vijf specifieke schepen voor deze taak: de Pansio-klasse mijnleggers en de Hämeenmaa-klasse mijnschepen.”