Op 21 november heeft de Nationale Vergadering gesproken over de wetsvoorstellen met betrekking tot kunstmatige intelligentie (AI). Er zijn grote zorgen over de integratie van AI in het onderwijs, waarbij deskundigen zich afvragen wat de ‘basisinhoud’ van AI werkelijk inhoudt.
Volgens Nguyen Truong Giang, vice-voorzitter van de Commissie voor Juridische Zaken, is het belangrijk om grondig na te denken over het opnemen van AI in het verplichte curriculum van het algemeen onderwijs. Hij benadrukt dat de snelheid van de ontwikkeling van AI zo hoog is dat het effect ervan op het denken en bewustzijn van de jongere generatie nog moeilijk te voorspellen is. Giang vraagt zich af of het wel verstandig is om AI onder druk van de tijd in het onderwijs op te nemen terwijl we nog steeds de impact ervan op de maatschappij aan het analyseren zijn.
Giang waarschuwt dat AI niet zomaar geïntegreerd moet worden zonder adequate controle en begeleiding; ouders moeten hun kinderen ook thuis begeleiden in het gebruik van AI. Hij pleit voor duidelijke regels voor het bestraffen van overtredingen binnen het domein van AI, waarbij hij stelt dat straffen moeten overeenkomen met de ernst van de overtredingen en niet op basis van omzetpercentages.
Lâm Văn Đoan, een ander lid van de Nationale Vergadering, steunt ook het idee om AI voorzichtig in het onderwijs te integreren. Hij wijst erop dat de huidige wetswijzigingen dreigen het onderwijssysteem te fragmenteren, en pleit ervoor dat de Minister van Onderwijs en Opleiding de leiding moet nemen in het zorgvuldig integreren van relevante AI-inhoud.
De wetgevers zijn zich daarnaast bewust van de complexiteit van morele kwesties rond AI. Đoan wijst op het gebruik van de term ‘maatschappelijke ethiek’ binnen de wetgeving en benadrukt dat deze concepten moeilijk te definiëren zijn en een goede wettelijke basis vereisen voor handhaving.
Nguyen Minh Duc, een lid uit Ho Chi Minh-stad, heeft bovendien voorgesteld om meer nadruk te leggen op educatie en het publieke bewustzijn over digitale transformatie en AI. Hij pleit voor de oprichting van een Nationale AI Commissie die voldoende middelen en expertise moet hebben om effectief te functioneren. Deze commissie zou moeten bestaan uit AI-experts, techjuristen en ethici.
Het lijkt erop dat het debat over de meest geschikte manier om AI in het onderwijs op te nemen nog lang niet voorbij is, met veel vragen en zorgen die beantwoord moeten worden voordat er actie ondernomen kan worden.







