Kunstmatige intelligentie (AI) zal in Tsjechië binnen tien jaar meer dan 40 procent van de banen beïnvloeden, vooral in sectoren met hoogopgeleide en gekwalificeerde werknemers. AI zal helpen bij het automatiseren van bepaalde taken, waardoor werknemers zich kunnen richten op strategische en creatievere werkzaamheden.
Een recente studie van Boston Consulting Group (BCG) en het Aspen Institute belicht de impact van AI op de arbeidsmarkt, inclusief de creatieve sector. Hoe zal AI invloed hebben op creatieve beroepen en de kunstwereld? Helpt het kunstenaars, of zal het hun werk ontnemen?
Twee beroemde kunstenaars met Tsjechische roots, schilder Jan Gemrot en beeldhouwer Federico Díaz, delen hun inzichten. Een recente ontwikkeling in hun vakgebied is de introductie van een robotarm met AI door het Canadese startup Acrylic Robotics, dat kunstenaars helpt bij het maken van reproducties van hun werken.
Volgens het bedrijfsmodel van Acrylic Robotics, dat draait om toestemming, erkenning en vergoeding, kan de kunstenaar een deel van de opbrengst verdienen dat varieert van vijf tot vijftig procent, afhankelijk van zijn bekendheid. Het bedrijf heeft inmiddels ongeveer 500 kunstenaars op de wachtlijst.
Díaz benadrukt dat kunst gaat over uniciteit: “Het idee van het dupliceren van kunst is interessant, maar het kan de waarde van de kunstenaar devalueren.” Gemrot voegt eraan toe dat hij zich meer richt op het verhogen van de waarde van originele werken dan op het genereren van winst uit reprodukties, hoewel hij de technologie fascinerend vindt.
Niet alleen schilderijen zijn onderhevig aan AI; het humanoïde robot Ai-Da, ontwikkeld door Engineered Arts, schilderde vorig jaar een werk getiteld “A.I. God. Portrait of Alan Turing.” Deze schildering, die voor 1,08 miljoen dollar werd verkocht op een veiling van Sotheby’s, heeft aangetoond dat AI een plek in de kunstwereld heeft gevonden, hoewel het vragen oproept over wat kunst werkelijk betekent.
De zorgen over de impact van AI op kunst zijn niet ongegrond. De studie in april stelde dat hoewel er 955.000 nieuwe banen zullen ontstaan, er ook 355.000 banen verloren zullen gaan door AI. Díaz wijst erop dat de samenleving een nieuw waarderingsysteem moet ontwikkelen dat niet is gebaseerd op fysieke representatie.
Gemrot gelooft niet dat menselijke kunstenaars zullen concurreren met AI, omdat verzamelaars een voorkeur hebben voor het unieke van menselijke creaties. De huidige AI’s zijn generatief, maar nog niet op het niveau van algemene kunstmatige intelligentie (AGI), die in staat zou zijn om volledig nieuwe kunst te creëren.
Díaz maakt al jaren gebruik van robotica in zijn werk. Hij benadrukt dat deze tools voor hem een communicatiemiddel zijn om de wereld te verkennen en zijn ideeën uit te drukken. Andere kunstenaars zoals de Canadese-Chinese schilderes Sougwen Chung gebruiken ook robots, maar niet iedereen volgt deze trend.
Wat maakt een kunstenaar succesvol? Voor Gemrot is dat een complexe vraag, waarvan de antwoorden verder reiken dan alleen bekendheid of veilingresultaten. Voor hem is succes het vermogen om een goed schilderij te maken, waar hij persoonlijk tevreden mee is.







