De Toekomst van Onderwijs: Kunstmatige Intelligentie in de Klas!

De overheid van de Canarische Eilanden stimuleert het gebruik van Kunstmatige Intelligentie (KI) in de klaslokalen, te beginnen met de training van docenten voordat het aan de studenten wordt geïntroduceerd.

Kunstmatige Intelligentie vindt zijn weg naar veel aspecten van ons dagelijks leven, en onderwijs is daarop geen uitzondering. Scholen en onderwijsinstellingen op de Canarische Eilanden overwegen nu het gebruik van deze technologieën op jonge leeftijd en zetten in op het bieden van educatieve hulpmiddelen voor leraren, voordat deze platforms beschikbaar worden voor de leerlingen. “Eerst moet er met de docenten gewerkt worden, zodat we de KI later naar de studenten kunnen overbrengen,” zeggen experts.

Focus op veiligheid en ethiek

Een van de prioriteiten van het onderwijs is het creëren van een veilige omgeving voor het gebruik van Kunstmatige Intelligentie in de klas, terwijl tegelijkertijd de mogelijke nadelen van deze nieuwe tool worden gemitigeerd. De onderwijsadministratie van de Canarische Eilanden heeft al een gids over KI gepubliceerd, met ethische richtlijnen voor het gebruik, gebaseerd op rapporten van de Europese Commissie van 2022.

Onderwijsautoriteiten hechten groot belang aan veiligheid, ethiek, inclusiviteit en verantwoordelijkheid bij de opkomst van KI in het onderwijs. Daarom worden verschillende benaderingen ontwikkeld, afhankelijk van of het gebruik van deze hulpmiddelen gericht is op docenten of leerlingen. Momenteel is de ondersteuning voor docenten het meest ontwikkeld op de Canarische Eilanden.

Ondersteuning voor docenten

Ivonne Rodríguez, coördinator van het Technologiegebied binnen de onderwijsadministratie, geeft aan dat KI kan fungeren als een professioneel hulpmiddel voor leraren. Het team onder leiding van de minister, Poli Suárez, werkt aan een plan voor digitale onderwijs in de 21e eeuw, waarin geïntegreerde maatregelen worden opgenomen om onderwijsprofessionals te helpen technologie in het leerproces te introduceren, terwijl zij zelf ook training en begeleiding ontvangen.

De vraag naar cursussen gericht op KI is het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen, en Rodríguez verwacht dat deze trainingen in de komende jaren blijven plaatsvinden.

Onderwijs ondersteuning

De KI-tools worden momenteel in de Canarische klaslokalen alleen gebruikt als ondersteuning voor de ontwikkeling van educatieve middelen die kunnen worden aangepast aan verschillende onderwijsniveaus en leerstijlen van de studenten, altijd met menselijke supervisie, aldus Rodríguez. Ze benadrukt ook het belang van databeveiliging van de studenten.

Vanuit het perspectief van de leerlingen ligt de uitdaging in het voorbereiden van hen om te kunnen omgaan met KI-tools op een kritische, ethische en veilige manier. De Canarische Eilanden proberen daarom leerlingen op te leiden in computional thinking, zodat jongeren begrijpen dat KI eigenlijk een combinatie van algoritmen, data en patronen is, die ook fouten kan maken. Deze opleidingen worden op verschillende onderwijsniveaus gegeven, van kleuterschool tot beroepsonderwijs.

Voorbeeldprojecten in de klas

Ana Delia Miranda, een docente aan het CEIP Maestro Félix Santana op Gran Canaria, maakt sinds het vorige schooljaar gebruik van educatieve bronnen ontwikkeld met KI. Ze heeft deze technologie geïntegreerd in projecten zoals een musical, waarbij de decors door een KI-platform zijn gecreëerd. Dit jaar wordt de technologie opnieuw gebruikt voor een nieuwe musical, en daarnaast worden de personages ook in het schoolcurriculum geïntegreerd. Basiskennis van vakken zoals Taal, Wiskunde en Engels wordt via deze door KI gemaakte personages onderwezen.

Miranda heeft zichzelf autodidactisch deze technieken aangemeten om deze middelen voor haar leerlingen te ontwikkelen. “Jongeren worden vandaag de dag geraakt door beelden, en deze hulpmiddelen zijn erg krachtig voor ons,” zegt ze. Ze gelooft dat zelfs leerlingen met speciale onderwijsbehoeften profiteren van deze innovaties. “Ik zie het niet als een vijand van de docent,” voegt Miranda toe, terwijl ze opmerkt dat “de leerlingen voorlopig nog niet klaar zijn om KI in hun dagelijks leven te gebruiken.”

Aanbevelingen voor het gebruik van KI in onderwijs

  • Juridische naleving en gegevensbescherming: Het gebruik van KI moet voldoen aan geldende wetgeving; docenten moeten de richtlijnen volgen en leerlingen moeten duidelijk worden geïnformeerd over het vermijden van het invoeren van persoonlijke gegevens.
  • Pedagogische aspecten: Voordat deze tools worden gebruikt, moet hun relevantie voor de betreffende taak worden geëvalueerd; docenten moeten de kennis hebben om deze veilig en effectief te gebruiken.
  • Critisch gebruik van informatie: Het is van essentieel belang dat leerlingen zich bewust zijn van de noodzaak om informatie gegenereerd door KI te verifiëren met betrouwbare bronnen.
  • Auteursrechten en referenties: Docenten dienen de implicaties van auteursrechten in verband met KI-gebruik uit te leggen, terwijl leerlingen de inhoud die door KI is tegengekomen, goed moeten vermelden.
  • Documentatie in het digitale plan: Het gebruik van KI moet worden vastgelegd in het digitale plan van de school.