De Europese Unie test een nieuwe generatie slimme snelheidsassistentiesystemen, die het rijden zoals we dat kennen, drastisch zal veranderen. In tegenstelling tot de huidige technologie die enkel waarschuwt, zullen toekomstige systemen automatisch de snelheid van de auto kunnen verlagen zonder toestemming van de bestuurder. Dit markeert een historische verandering in verkeersveiligheid.
Hoe Werken de Nieuwe Kunstmatige Intelligentie Systemen?
Volgens rapporten werken de nieuwe Intelligent Speed Assistance (ISA) systemen heel anders dan de bestaande technologieën. Ze maken gebruik van geavanceerde kunstmatige intelligentie die:
- De verkeerssituatie in real-time analyseert
- Snelheidsbeperkingen herkent via camera’s in de auto’s
- Gegevens vergelijkt met GPS-coördinaten
- Informatie over verkeer op aangesloten kaarten controleert
- Voortdurend evalueert of de snelheid wordt overschreden
Dit vertegenwoordigt een nieuwe vorm van digitale monitoring, die het voertuig een gedetailleerd beeld van zijn omgeving biedt. In tegenstelling tot eerdere systemen die alleen waarschuwden via het dashboard, kunnen deze toekomstige systemen actief ingrijpen en de snelheid van de auto aanpassen.
Wanneer Worden deze Wijzigingen Ingevoerd?
Volgens gegevens zal de Europese Unie strengere regelgeving invoeren tussen 2025 en 2026. Dit betekent dat automatische snelheidsregulering onvermijdelijk wordt voor alle nieuwe voertuigen op de Europese markt.
Wat Betekent Dit voor Vlaamse Bestuurders?
Belangrijke punten voor Vlaamse bestuurders zijn:
- Nieuwe voertuigen zullen vanaf 2025-2026 verplicht uitgerust zijn met ISA-systemen.
- Het systeem kan automatisch de snelheid verlagen zonder dat de bestuurder hoeft in te grijpen.
- Dit zal verplicht zijn voor alle modellen die in de EU worden verkocht.
België, als lid van de EU, zal zich aan deze vereisten moeten houden, en de veranderingen zullen binnen enkele jaren ook op onze wegen voelbaar worden.
Welke Fabrikanten Toepassen Deze Technologie?
Tesla is een pionier richting volledig automatische systemen. Het bedrijf gebruikt geavanceerde kunstmatige intelligentie om verkeersborden en routes te herkennen. Volgens rapporten test Tesla al algoritmes die de snelheid aanpassen zonder dat de bestuurder toestemming moet geven.
Andere fabrikanten zoals Volkswagen en Volvo zijn ook actief bezig met het ontwikkelen van modellen die kunnen ingaan tegen instructies van de bestuurder. Het beleid van de EU stimuleert alle fabrikanten om in deze richting te bewegen, met als doel het aantal verkeersongelukken te verminderen.
Waarom Dringt de EU op deze Veranderingen aan?
De Europese Unie heeft als doel om het aantal verkeersongelukken drastisch te verminderen. Statistieken tonen aan dat snelheidsovertredingen een van de belangrijkste oorzaken van dodelijke slachtoffers op de weg zijn. De doelstellingen van de EU zijn:
- Het aantal dodelijke verkeersongelukken verminderen tot nul (Vision Zero)
- Fabrikanten verplichten om kunstmatige intelligentiesystemen te integreren
- De wegen veiliger maken door snelheidscontrole te automatiseren
Een combinatie van camera’s, radar en software maakt het moeilijk om deze systemen uit te schakelen. Dit kan de veiligheid vergroten, maar vermindert tegelijkertijd de vrijheid van de bestuurder om beslissingen te nemen.
Bestuurders zijn Bezorgd over Controleverlies
Volgens rapporten maken veel bestuurders zich steeds meer zorgen over de krachtige technologieën in auto’s. De voornaamste bezorgdheden zijn:
- Kritiek op mogelijke fouten in kunstmatige intelligentie die gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken.
- Het systeem kan verkeersborden verkeerd lezen onder slechte weersomstandigheden.
- In noodsituaties kan de bestuurder gedwongen worden om te vertragen wanneer er eigenlijk versneld moet worden.
Enkele experts pleiten voor een verplichte noodknop waarmee bestuurders snel de controle kunnen terugnemen. Europese functionarissen beloven echter dat bestuurders altijd de laatste beslissing zullen hebben – maar alleen zolang de technologie volwassen is. Dit roept de vraag op: hoe lang zal deze mogelijkheid blijven bestaan?
Verzekeringsmaatschappijen Zien Voordelen
Wat betreft de impact op bestuurders:
- Autoverzekeringen kunnen goedkoper worden voor bezitters met ISA.
- Bestuurders kunnen kortingen ontvangen voor het toestaan van kunstmatige intelligentie om de snelheid te controleren.
- Diegenen die ervoor kiezen om het systeem niet te gebruiken, kunnen hogere premies betalen.
Dit kan een extra financiële prikkel zijn om nieuwe technologieën te omarmen, zelfs als bestuurders er wantrouwend tegenover staan.
ISA Wordt een Onmisbaar Onderdeel van Voertuigen
Volgens rapporten zal de constante snelheidsassistentie in toekomstige voertuigen diep geïntegreerd worden in de veiligheidssystemen. Dit betekent:
- Het uitschakelen van systemen zal steeds complexer of zelfs onmogelijk worden.
- Een combinatie van camera’s, radar en software zal continu functioneren.
- Snelheidscontrole zal net zo standaard worden als remmen of veiligheidsgordels.
Beperkingen op snelheid door kunstmatige intelligentie zullen deel uitmaken van het veiligheidsprofiel van de auto, vergelijkbaar met airbags of het ABS-systeem.
Zijn Vlaamse Bestuurders Klaar Voor Deze Veranderingen?
Hoewel de officiële vereisten in 2025-2026 zullen ingaan, blijft de vraag open: zijn Vlaamse bestuurders klaar voor een auto die de snelheid bepaalt?
Wat Vlaamse bestuurders moeten weten:
- Bij de aankoop van een nieuwe auto vanaf 2025-2026 zal ISA standaard uitrusting zijn.
- Het systeem werkt automatisch en het uitschakelen zal beperkt zijn.
- Dit zal ook invloed hebben op de autoverzekeringsprijzen.
- Het kan enige tijd duren om aan de nieuwe technologie te wennen.
Op Vlaamse wegen, waar de infrastructuur niet altijd aan de normen van West-Europa voldoet, komen er extra vragen naar voren: zal het systeem goed functioneren op slecht onderhouden wegen? Hoe zal het reageren op tijdelijk gewijzigde snelheidsbeperkingen in bouwzones?
Conclusie: Het Begin van een Nieuwe Verkeerstijdperk
Snelheidsregulering, aangedreven door kunstmatige intelligentie, vertegenwoordigt niet alleen een technologische vernieuwing, maar ook een fundamentele verandering in de relatie tussen bestuurder en voertuig. Over enkele jaren zullen we op onze wegen auto’s zien die zelf beslissen met welke snelheid ze rijden.
Hoewel de EU stelt dat dit de veiligheid zal verhogen en levens zal redden, blijven veel bestuurders zich zorgen maken over het verlies van autonomie. Eén ding is zeker: veranderingen zijn onvermijdelijk en we zullen ons allemaal moeten aanpassen aan dit nieuwe tijdperk van verkeersveiligheid.







