Een ogenschijnlijk eenvoudige wiskundeprobleem voor leerlingen in groep 4 is viraal gegaan op Reddit, nadat verschillende volwassen gebruikers toegeven dat ze moeite hebben om de opdracht te begrijpen. De online discussies benadrukken de ambiguïteit en de formulering van de oefening, evenals de verschillen tussen onderwijssystemen.
De post bevat een foto van een probleem uit een wiskundig cultuurblad voor leerlingen: “Op een bord heeft Adina 3 + 4 + 5 + 6 + … + 89 geschreven. Tudor kiest op willekeurige basis twee getallen, weet ze te wissen en schrijft een getal dat gelijk is aan de som van de twee getallen verminderd met 2. Adina kiest opnieuw twee getallen, wist ze en schrijft hun som verminderd met 2. Welk getal zal als laatste op het bord worden geschreven?”
De post werd vergezeld van een opmerking van de auteur, die toegegeven heeft dat de oefening erg lastig is: “Als volwassene die gestudeerd heeft, vind ik het erg moeilijk om zelfs de vraag van het probleem te begrijpen. En men verwacht van een kind in groep 4 dat het dit oplost. Ondertussen is het onderwijs in het Westen veel relaxter en meer afgestemd op het niveau van de leerlingen, daarom zijn wij het hart van de aarde en zijn de Westerlingen in de problemen.”
Heftige Kritiek op de Formulering
In de commentsectie werden de discussies al snel ironisch en scherp. Verschillende gebruikers klaagden dat de vraag “slecht geformuleerd” is en niet genoeg informatie biedt voor een duidelijke oplossing. Een gebruiker vraagt: “Het probleem is dat ze niet weten hoe ze de vraag moeten formuleren. Welk laatste getal? Blijven ze gewoon doorgaan met het wissen van twee getallen en schrijven ze de som tot er nog maar één getal over is? Moet je de som berekenen met de twee aanpassingen van Adina en Tudor? Wat doet Tudor in deze vergelijking?”
Een andere opmerking benadrukte de ambiguïteit van de getalkeuze: “Waaruit worden de twee getallen gekozen? Uit die reeks of willekeurig? Waar worden de getallen gewist? Uit de reeks? Wat is dit voor vraag?”
De verwarring wordt gedeeld door andere gebruikers: “Ik begrijp de vraag niet… wat bedoelen ze met welk getal er als laatste op het bord staat?”
Een andere commentator bekritiseert de gepresenteerde oefeningen als zijnde van “olympisch niveau”, maar slecht geformuleerd: “De prachtige incomplete formuleringen, gepresenteerd als ‘olympisch’, die alleen de goed getrainde leerlingen van de lerares kunnen oplossen na tientallen identieke oefeningen.”
Een Mogelijke Oplossing met Voorwaarden
Tussen de commentatoren geprobeerd een wiskundige benadering, maar merkte op dat het probleem ambigu blijft: “Voor zover ik kan zien, is het een spel waarbij ze om de beurt twee willekeurige getallen vervangen door hun som minus 2, en het spel eindigt als er nog maar één getal over is. Je moet in principe de initiële som berekenen en daar 2 * het aantal stappen van af trekken. Je hebt 87 getallen, dus je maakt 86 stappen totdat er nog maar één getal over is. De initiële som is n(n+1)/2 – 3, dus 4002. Trek 86*2 af en je komt op 3830. De formulering is een beetje ambigu, maar waarschijnlijk is dit de oplossing, gezien dat het probleem verder eenvoudig is.”
Anderen wijzen echter de mogelijkheid van een unieke oplossing volledig af: “Er is geen antwoord… Als je strikt de vraag volgt, is er geen enkel getal. Als Tudor de getallen 3 en 4 neemt, schrijft hij 5. Als Adina de getallen 5 en 89 neemt, schrijft ze 92. Dus het antwoord ligt in de handen van Adina.”
Een andere gebruiker maakt er grappen over: “School bereidt je voor op het echte leven, niet? Deze vraag bereidt het kind voor op de interactie met slecht geschreven, vage en onduidelijke regels. Een grote denk-moment.”
Discussie Over Leraren
Enkele commentaren bekritiseren de manier waarop leraren vragen formuleren en uitleggen: “Dat is het probleem met onze leraren. Ze weten niet hoe ze moeten uitleggen. Ze kunnen geen informatie overdragen.” Anderen wijzen erop dat de vraag afkomstig is uit een facultatieve tijdschrift voor leerlingen die gepassioneerd zijn door wiskunde: “Het is een probleem uit een wiskundig cultuurblad, dus het is optioneel. Sommigen in groep 4 doen totaal uitdagende dingen, tenminste voor de ouders.”







