Een vloot robots rijdt over de stoepen van de noordkant van Chicago om voedsel en boodschappen te bezorgen. De robotleveringsdiensten, Coco en Serve, maken deel uit van een pilotprogramma met de stad. Echter, niet iedereen is het eens dat ze nuttig zijn. Bijna 700 bewoners hebben een nieuwe petitie getekend om het programma te pauzeren vanwege veiligheidszorgen.
“Genieten van de stoepen is altijd een groot onderdeel van het leven in Chicago voor ons,” zegt Josh Robertson. Wanneer je met Robertson door Lakeview wandelt, kom je vast en zeker Sully, Stacy, Roland of een robot tegen die net als hen over de stoep rolt.
Sinds de zomer staan de robots continu op Robertsons radar. In het begin vond hij de bots grappig, maar naarmate hij steeds vaker moest aan de kant stappen, begon hij na te denken over de robots. “Zijn deze dingen veilig? Zijn onze stoepen veiliger met de robots dan zonder? Zijn ze toegankelijker met robots dan zonder?” vroeg hij zich af.
Twee bedrijven, Serve Robotics en Coco Robotics, zijn geautoriseerd in Chicago. De stad meldde dat het om een pilotprogramma gaat dat voordelen en risico’s zal beoordelen. “Sommige incidenten die zijn gerapporteerd, hebben betrekking op fysieke botsingen,” zei Robertson.
Anthony Jonas verliet op een ochtend zijn appartement, bocht om en botsing met een robot, waardoor hij een litteken bij zijn oog had opgelopen. “Het gaat vandaag een stuk beter. Ik heb nog wel een klein litteken,” zegt Jonas. “Ik struikelde erover en knalde mijn ooglid tegen de zichtvlag die aan de robot zit… bloed en eerste hulp, hechtingen, het hele verhaal.” Hij overweegt juridische stappen en heeft zich al aangemeld voor Robertsons petitie, onderdeel van de campagne “Stoepen zijn voor Mensen,” om het pilotprogramma te pauzeren.
“We vragen de stad om veiligheids- en toegankelijkheidsgegevens over de robots te publiceren. We vragen de stad om een openbare vergadering te houden over die gegevens,” zei Robertson. Meerdere raadsleden zeiden dat ze werken aan het verzamelen van de meningen van bewoners over het probleem, maar Robertsons standpunt staat vast – de stoepen zijn voor mensen, en op zijn wandelingen is er geen plaats voor robots. “We zijn niet anti-technologie, we zijn pro-mensen. We zijn pro-menselijk,” voegde hij toe.
Serve en Coco gaven aan dat ze veiligheidskwesties volgen en zich aan de stadsregels voor voetpadleveringsrobots houden. Ze vertelden ook aan CBS News Chicago dat de robots niet sneller kunnen gaan dan vijf mijl per uur en langzamer worden bij voetgangers. Coco zei dat ze bereid zijn om de petitie-organisator te ontmoeten. Het pilotprogramma van de stad is gepland om ten minste door te lopen tot mei 2026.







