Is het tijd om Kunstmatige Intelligentie in ons Onderwijs te Integreren?

Op 21 november heeft het Nationale Parlement gediscussieerd over een wetsvoorstel met betrekking tot Kunstmatige Intelligentie (AI). Het voorstel beoogt het integreren van een grondslag van AI, computationeel denken, digitale vaardigheden en technologie-ethiek in het verplichte curriculum van het basis- en voortgezet onderwijs.

Gebeurt dit op het juiste moment?

Tijdens de discussie uitte afgevaardigde Nguyễn Trường Giang, vice-voorzitter van de Commissie voor Wetgeving en Rechtspraak, zijn bezorgdheid over de basisinhoud van het AI-onderwijs. Hij vroeg zich af wat ‘basisinhoud’ precies inhoudt. Gezien de snelle ontwikkeling van AI, is het moeilijk te voorspellen welke onderwerpen relevant zullen zijn in de toekomst. Hij pleitte voor voorzichtigheid bij het verplichten van deze inhoud in het onderwijs.

De Vele Gezichtspunten

Giang benadrukte dat zelfs hij als ouder zijn kinderen nauwlettend in de gaten moet houden terwijl ze AI gebruiken, en hij vindt het niet verstandig om AI verplicht in het curriculum op te nemen. Ook afgevaardigde Lâm Văn Đoan, vice-voorzitter van de Commissie voor Cultuur en Maatschappij, stelde voor om de integratie van AI in het onderwijs zorgvuldig te overwegen. Hij merkte op dat het Parlement op dit moment drie andere onderwijswetten herzien en verbeteren.

Een Critische Blik op de Toekomst

Hoewel de integratie van technologische vooruitgang in het onderwijs een belangrijk gespreksonderwerp is, is het van cruciaal belang dat er een gestructureerde en systematische aanpak wordt gekozen. Het verplicht opnemen van AI in het curriculum kan leiden tot meer vragen dan antwoorden. Het is essentieel dat beleidsmakers zorgvuldig de behoeften van toekomstige generaties afwegen terwijl ze deze beslissingen nemen.

Het debat over hoe en wanneer AI in ons onderwijs moet worden opgenomen, staat nog in de kinderschoenen. Wat zijn jouw gedachten over deze ontwikkelingen in ons onderwijssysteem?