OVES Enterprise, een softwareontwikkelingsbedrijf met hoofdkantoor in Cluj-Napoca, heeft zijn eerste autonome kruisraket ontwikkeld, die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie. Deze baanbrekende raket, genaamd het SAHARA Autonomous System, is ontworpen als een compleet systeem waarbij hardware- en AI-elementen samen zijn geconfigureerd.
De raket maakt gebruik van Nemesis AI, een door het bedrijf ontwikkelde AI-platform gericht op het labelen en voorbereiden van data uit conflictgebieden. Nemesis AI stelt razendsnelle configuratie van kunstmatige intelligentie modellen, vluchtprofielen en operationele parameters mogelijk in de faciliteiten die het systeem bedienen. Dit betekent dat de raket voor elke missie kan worden uitgerust met een ander AI-model, waardoor het zijn traject en reacties in realtime kan aanpassen.
“We hebben dit project gebouwd als een compleet systeem, omdat echte autonomie op geen andere manier kan worden bereikt. De werking van Nemesis AI is nauw verbonden met de hardware-architectuur die we volledig beheren: de elektronica, de verwerkingsunits, de vluchtcontroller en de structuur waarop de algoritmen draaien. Dit niveau van integratie is essentieel in scenario’s waarin satellietnavigatie wordt verstoord door jamming (opzettelijk verstoren) of spoofing (het verzenden van valse signalen). In dergelijke situaties moet de raket zijn stabiliteit, richting en missiecapaciteit behouden. Eerste tests tonen aan dat deze aanpak correct is, en demonstraties in 2026 zullen de volwassenheid van de technologie benadrukken,” aldus Mihai Filip, CEO van OVES Enterprise.
SAHARA is ontworpen om op lage hoogten van ongeveer 50 meter te vliegen. De raket kan haar traject aanpassen op basis van het terrein en probeert te ontsnappen aan radar detectie. Behalve de motor en enkele sensoren zijn alle componenten vervaardigd door het bedrijf in Cluj-Napoca. De raket maakt ook gebruik van een geavanceerd dataversmeltingssysteem, genaamd Super Sensor Fusion. Hiermee coördineert Nemesis AI voortdurend informatie uit verschillende globale navigatiesystemen en boordensensoren. Om de 200 milliseconden controleert de AI de integriteit van signalen om pogingen tot jamming of het verzenden van valse signalen te identificeren. Bij navigatieproblemen schakelt de raket automatisch over naar een vluchtmodus die gebruikmaakt van gegevens van het interne acceleratie- en oriëntatiesysteem (IMU), waarbij de stabiliteit en richting behouden blijven.
De raket weegt 50 kilogram, waarvan 10 kilogram nuttige lading is, en heeft een geschatte actieradius van ongeveer 200 kilometer in de huidige versie. De ontworpen snelheid kan 0,85 Mach bereiken, afhankelijk van de uiteindelijke configuratie van de romp. Toekomstige versies zijn gepland voor een operationele afstand van ongeveer 500–600 km en een lange afstand van ongeveer 900–1100 km.
De investering van OVES Enterprise overschrijdt een miljoen euro, en voor de verdere optimalisatie- en testfasen is ongeveer twee miljoen euro gereserveerd. De eerste demonstratie is gepland voor de eerste helft van 2026, en de raket zal tegen het einde van volgend jaar volledig operationeel zijn. Vertegenwoordigers van het bedrijf hebben aangekondigd dat het project is gelanceerd na gesprekken met potentiële internationale klanten en na een analyse van de internationale defensiemarkt.







