De TBM nummer 1 is op 30 juli 2024 begonnen met het graven van een tunnel vanaf station S9 Kim Mã, op een diepte van 18 meter. Op 7 maart 2025 bereikte deze robot station S10 Cát Linh, en het eerste deel van de tunnel van 1.338 meter is succesvol voltooid. Op 28 juli arriveerde de tunnelboormachine bij station S11 Văn Miếu, en op 1 december zal ze het eindpunt, station Hà Nội, bereiken. Dit is de eerste keer dat de TBM-technologie wordt gebruikt in de ondergrond van de hoofdstad.
Volgens het Hanoi Railway Management Board (MRB), de hoofdaannemer, zijn er 1.720 tunnelringen geïnstalleerd, waarbij strikte naleving van technische, veiligheids- en milieunormen is gegarandeerd. Dit zorgt voor de veiligheid van de bovengrondse bouwwerken, vooral in dichtbevolkte gebieden en rondom verschillende erfgoedsites.
Tegelijk met de TBM nummer 1 werkt TBM nummer 2 aan het resterende tunnelgedeelte, dat momenteel tot station S11 Văn Miếu vordert. De totale voortgang van de aanbesteding CP03 – de tunnel en de ondergrondse stations – heeft meer dan 72% bereikt; er zijn 3.395 van de 3.495 tunnelringen vervaardigd.
Deze twee TBM-robots zijn speciaal ontworpen voor het metroproject van lijn 3, van Nhổn naar station Hà Nội. De machines, geproduceerd door Herrenknecht uit Duitsland, zijn meer dan 100 meter lang en wegen ongeveer 850 ton. Na de voltooiing van het boren wordt de boorkop van de TBM gedemonteerd bij station Hà Nội, en de overige ondersteunende apparatuur zal teruggetrokken worden naar station S9 Kim Mã voor verdere demontage.
Park Young Ill, projectdirecteur en vertegenwoordiger van het Hyundai – Ghella consortium (HGU), deelde dat de geologische omstandigheden in Hanoi complex zijn, met een verscheidenheid aan bouwwerken, waaronder zowel nieuwe als oude gebouwen, alsook culturele en historische monumenten. Dankzij wetenschappelijke voorbereiding zijn de obstakels effectief aangepakt, wat de basis vormt voor het consortium om vertrouwen te hebben in het succes van TBM nummer 2.
Nguyễn Bá Sơn, adjunct-hoofd van MRB, merkte op dat er vóór het boren grondige onderzoeken zijn uitgevoerd om de specificaties voor de TBM-robot te ontwerpen en voor te stellen, evenals het opstellen van een responscenario en de hoogste veiligheidsmaatregelen. Desondanks waren er tijdens de uitvoering van het project enkele onvermijdelijke invloeden op de levens van de mensen, zoals het spuiten van boormortel op bepaalde locaties.
“Ik wil mijn oprechte dank uitspreken aan de inwoners, vooral degenen die rondom het project wonen en werken, die ons gedurende deze tijd hebben gesteund, begrepen en vergezeld,” zei Sơn.
De metroverbinding Nhổn – station Hà Nội heeft een lengte van 12,5 kilometer, met 8 bovenstation en 4 onderstations. Het bovengrondse gedeelte is 8,5 kilometer lang (van Nhổn naar Cầu Giấy), terwijl het ondergrondse gedeelte 4 kilometer lang is (van Cầu Giấy naar station Hà Nội), met de ondergrondse stations die van S8 tot S12 lopen.
Het project begon in 2009, met de oorspronkelijke doelstelling om het in 2015 te voltooien, maar heeft verschillende keren zijn tijdschema moeten aanpassen. Op 8 augustus 2024 zal het bovengrondse gedeelte in commerciële werking treden, en de verwachting is dat de volledige lijn in 2027 zal worden afgerond.







