De provinciale afgevaardigde Jorge Maier (Juntos por Entre Ríos) heeft een wetsvoorstel gepresenteerd dat de oprichting van de eerste school van het land met een focus op Kunstmatige Intelligentie (AI) in Entre Ríos beoogt.
“Er wordt een Middelbare School voor Jongeren en Volwassenen (ESJA) met een Oriëntatie op Kunstmatige Intelligentie opgericht in het kader van de Algemene Raad voor Onderwijs”, aldus het initiatief.
Het voorstel legt de verantwoordelijkheid voor het opstellen en goedkeuren van het curriculum bij de Algemene Raad voor Onderwijs (CGE), die “in de uitoefening van zijn bevoegdheden” de noodzakelijke administratieve, pedagogische en institutionele maatregelen kan nemen voor de uitvoering van deze onderwijsaanbieding.
ESJA met Oriëntatie op Kunstmatige Intelligentie
Het initiatief, dat uit vijf artikelen bestaat, stelt dat de Middelbare School voor Jongeren en Volwassenen met Oriëntatie op Kunstmatige Intelligentie de volgende doelstellingen heeft:
- a) Het bieden van een integrale middelbare opleiding, met de nadruk op 21e-eeuwse vaardigheden en de ontwikkeling van capaciteiten die verband houden met technologische innovatie.
- b) Het bevorderen van het kritische, ethische en verantwoordelijke gebruik van kunstmatige intelligentie, en zorgen voor begrip van de maatschappelijke, culturele en arbeidsimpact ervan;
- c) Het ontwikkelen van samenwerkings-, leiderschaps- en teamwerkvaardigheden door middel van actieve onderwijsmethoden en coöperatieve projecten;
- d) Het bevorderen van probleemoplossend vermogen, informatieanalyse en interdisciplinair werk, waarbij kunstmatige intelligentie als een transversaal instrument in verschillende curriculumonderdelen wordt geïntegreerd.
Maier voor “onbekende uitdagingen”
In zijn toelichting stelt de wetgever: “De middelbare educatie voor volwassenen staat momenteel voor onbekende uitdagingen, voortkomend uit de snelle technologische vooruitgang, de digitalisering van informatie en de noodzaak om studenten voor te bereiden op een steeds meer door Kunstmatige Intelligentie (AI) afhankelijk wordende arbeids- en sociale wereld”, zei hij en voegde eraan toe dat “de oprichting van een Middelbare School voor Jongeren en Volwassenen (ESJA) met oriëntatie op Kunstmatige Intelligentie een innovatieve en pioniersvoorstel in de provincie Entre Ríos vertegenwoordigt, die in staat is om een hoogwaardige, inclusieve en aan de eisen van de 21e eeuw aangepaste leerervaring te bieden.”
“Het voorstel omvat training in AI en digitale vaardigheden, waarbij wordt erkend dat kunstmatige intelligentie een toegangspunt tot informatie vormt”, voegde de wetgever eraan toe. “Het doel is om actuele training te bieden, inclusief instrumenten die essentieel zijn voor persoonlijke, academische en beroepsmatige ontwikkeling. Het voorstel legt een specifieke focus op AI en digitale vaardigheden, die als een rode draad in alle vakken zullen functioneren.”







