Stel je een klaslokaal voor waar leerlingen niet alleen naar een kaart of foto kijken, maar daadwerkelijk “wandelen” tussen rotsformatie zoals de Sphinx en de Babele. Dit is geen sciencefiction, maar een nieuwe werkelijkheid in het onderwijs, mogelijk gemaakt door uitgebreide realiteitstechnologieën (XR). Deze visie wordt werkelijkheid door het nationale platform Digitaliada, een initiatief van de Orange Foundation, dat een sectie lanceert gewijd aan XR-resources. Deze omvatten 3D-ervaringen, virtuele realiteit (VR) en augmented reality (AR), en zijn gratis toegankelijk voor alle leraren en leerlingen in het land.
Het project brengt een verzameling van meeslepende applicaties en educatieve materialen in de schijnwerpers die zijn afgestemd op het nationale curriculum. Deze zijn ontworpen om leren om te toveren tot een onvergetelijke en interactieve ervaring. Door deze moderne middelen worden moeilijke concepten tastbaar, waardoor nieuwsgierigheid en diepgaand begrip van de stof worden gestimuleerd.
De XR-sectie van Digitaliada volgt het schoolcurriculum zoals vastgesteld door het Ministerie van Onderwijs. De materialen zijn online toegankelijk en kunnen rechtstreeks vanuit de browser worden verkent, via WebXR, op interactieve borden, laptops, tablets of smartphones, zonder extra installaties.
De interactieve materialen zijn gratis beschikbaar op het Digitaliada-platform, waardoor het ecosysteem van open educatieve resources voor leraren en leerlingen in het hele land wordt uitgebreid. Deze zijn toegankelijk via een actief account op het platform.
De impact van deze instrumenten op het onderwijsproces is al zichtbaar op scholen waar ze zijn getest. Alin Grigoraș, directeur van de Vasile Bacalu Vakschool in de gemeente Mahmudia, Tulcea, beschrijft het enthousiasme van de leerlingen: “Hun reactie op het gebruik van XR-resources was geweldig. Technologie brengt concepten tot leven die soms abstract lijken.”
Met de snelheid van technologische innovatie in het onderwijs wordt de rol van de leraar cruciaal. Ovidiu Ana, uitvoerend directeur van de Orange Foundation, legt uit dat er een direct contact is met scholen. “We hebben gezien dat scholen VR-apparatuur begonnen aan te schaffen, maar niet precies wisten hoe ze deze moesten inzetten. Er ontbrak toegang tot relevante educatieve inhoud.” Dit leidde tot de ontwikkeling van XR-resources die specifiek zijn ontworpen voor klassikaal onderwijs.
De Voordelen van XR Technologie in de Leeromgeving
De voordelen zijn talrijk. Ten eerste lost het een groot probleem op voor scholen zonder voldoende middelen voor goed uitgeruste laboratoria. Een chemisch of fysisch experiment uitgevoerd in XR kan in elke school in het land worden uitgevoerd met een set VR-brillen. Dit kan leiden tot betere schoolprestaties, omdat leerlingen de concepten veel beter begrijpen. Ten tweede merken we een veel grotere betrokkenheid van de leerlingen. “Wanneer de leraar VR-brillen meebrengt naar de les, ontstaat er een fantastische energie in het klaslokaal. Het is technologie die de kinderen thuis niet hebben, en ze zijn bereid om het uit te proberen,” vertelt Ovidiu Ana.
Het is belangrijk om te weten dat de XR-materialen op het Digitaliada-platform:
- Zijn afgestemd op de nationale curricula om de essentie van het Roemeense onderwijs te ondersteunen.
- Bieden kant-en-klare resources aan leraren, waardoor de voorbereidingstijd voor lessen wordt verkort.
- Zijn aangepast aan verschillende leerstijlen, waardoor ze ook geschikt zijn voor visueel ingestelde leerlingen, door gebruik te maken van 3D-modellen, interactieve sequenties, kaarten of grafieken.
- Verhogen de absorptie van kennis door leerlingen abstracte concepten te laten ervaren en statische informatie dynamisch te maken.
De inhoud die via Digitaliada wordt aangeboden is beheersbaar en efficiënt, waardoor het werk van de leraar wordt vergemakkelijkt. Het implementeren van een les is veel eenvoudiger, omdat alle materialen gecentraliseerd zijn. De leraar kan direct vanaf zijn computer beheren wat de leerlingen leren, en zo een veilige en gestructureerde leeromgeving creëren.
Een Les Geografie met XR: De Praktische Toepassing
De eerste interactieve educatieve resources in XR-formaat zijn momenteel ontwikkeld voor het vak Geografie, voor groep 8. Een van de materialen op het platform biedt een virtuele verkenning van de Babele in de Bucegi. Veel kinderen, vooral uit het platteland, hebben deze plaatsen alleen op televisie gezien. Door toegang te krijgen tot de resource in de klas, wordt de ervaring compleet anders. “Leerlingen kunnen het landschap verkennen alsof ze er zelf zijn: ze kunnen inzoomen, uitzoomen, het kader draaien en zo de formaties begrijpen,” vertelt Ovidiu Ana, directeur van de Orange Foundation.
De nieuwe materialen voor Geografie zijn echter slechts de eerste stap. In 2026 zal het XR-portfolio van het programma worden uitgebreid naar andere vakken zoals wetenschap, wiskunde, biologie en geschiedenis, waarmee de digitale transformatie van het Roemeense onderwijs voortgaat.
De Rol van de Leraar in de Integratie van Nieuwe Technologieën
Het succes van nieuwe technologieën in het onderwijs hangt direct af van de bereidheid van leraren om deze te adopteren en te integreren in hun onderwijsproces. Hun rol is fundamenteel in dit digitale ecosysteem. Een leraar die experimenteert en innoveren, wordt een essentiële rolmodel voor zijn leerlingen, waardoor zij nieuwsgierig en openblijven voor verandering. De uitdaging is om een evenwicht te vinden waarin digitale instrumenten strategisch worden gebruikt om de impact van lessen te vergroten.
Digitaliada is een initiatief van de Orange Foundation dat zich richt op de bevordering van digitale educatie en het gebruik van open resources in het onderwijs. Sinds 2016 heeft het programma meer dan 10.000 leraren en leerlingen ondersteund en meer dan 4.000 educatieve resources, digitale tools en gratis trainingen aangeboden aan onderwijsprofessionals.
Met de XR-materialen, ontwikkeld door Augmented Space Studio, kan de ervaring van leerlingen worden verbeterd en kunnen verbindingen tussen de fysieke en digitale wereld worden gelegd, wat cruciaal is voor het versterken van het leren in de 21e eeuw.







