Verbluffende wiskundige doorbraak van 11-jarige jongen!

De 11-jarige Rafael Kessler Ferreira heeft een unieke wiskundige formule ontwikkeld die goedgekeurd is door deskundigen van de Universiteit van Brasília (UnB). Rafael, een kind met een diagnose van hoogbegaafdheid en autisme, heeft al indrukwekkende autodidactische prestaties neergezet op verschillende gebieden.

Recentelijk, tijdens een training voor de Braziliaanse Wiskunde Olympiade, maakte hij een opmerkelijke ontdekking terwijl hij een ogenschijnlijk eenvoudige oefening deed: het tellen van stokjes die vierkanten vormden. Dit leidde tot zijn originele wiskundige formule, die nu in overweging is voor publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift.

De formule is als volgt: [(x² + x) + (y² + y)] – (y – x)², en is toepasselijk genoemd naar hem als “Kessler’s Formule”. Wat deze formule bijzonder maakt, is dat het niet alleen de specifieke vraag uit een wiskundetoets uit 2022 oplost, maar het ook de berekeningen uitbreidt naar elke vorm van vierkanten en rechthoeken.

Robertha Munique Ferreira, Rafaels moeder, herinnert zich hoe haar zoon de wiskundige concepten gebruikte: “Bij de vraag moest hij een reeks stokjes tellen die in groeiende volgorde waren. Hij realiseerde zich dat het een manier van progressie was en vroeg zich af of de logica ook voor rechthoeken zou werken, wat leidde tot de creatie van de formule.”

Na het creëren van de formule zocht de familie hulp van wiskundigen aan de UnB, waar Rafael door een diepgaand evaluatieproces ging. Zijn werk werd eerst beoordeeld door een meesterleraar en vervolgens door twee doktoren in de wiskunde. De oprechte verbazing van de deskundigen over zijn leeftijd maakte de validatie van zijn werk nog specialer.

Professor Igor Lima legde uit: “Onze rol als specialisten is om te verifiëren of de formule klopt en relevant is. We hebben de wiskundige consistentie en het redeneringsproces bevestigd. De formele erkenning van originaliteit gebeurt via wetenschappelijke tijdschriften.”

Rafael, die ook een diagnose van autisme heeft, toont opmerkelijke vaardigheden en een uitzonderlijk geheugen. Al op vijfjarige leeftijd leerde hij zichzelf lezen in zowel het Portugees als het Engels en heeft sindsdien een enorme nieuwsgierigheid naar wiskunde en programmeren getoond.

Naast zijn prestaties in de wiskunde, heeft Rafael verschillende medailles behaald tijdens wetenschappelijke olympiades en heeft hij zijn eigen projecten ontwikkeld, zoals een functioneel virtueel toetsenbord dat hij uit enthousiasme heeft gemaakt. “Ik wilde een toetsenbord creëren dat daadwerkelijk werkte”, legde hij uit.

Robertha, die ook lerares is, merkt op dat de ontdekkingen van haar zoon zowel trots als bezorgdheid oproepen. “Kinderen met hoge vaardigheden worden vaak niet gezien in het Braziliaanse schoolsysteem.” Ondanks het feit dat hij al twee jaar wacht op een plaats in een centrum voor hoogbegaafdheid, blijft Rafael gedreven leren en creëren.

Vandaag de dag blijft Rafael zijn wiskundige kennis en programmeervaardigheden uitbreiden, en hij noteert regelmatig zijn ontdekking in een notitieboekje. Wanneer hem gevraagd wordt wat hij graag doet in zijn vrije tijd, denkt hij even na, waarop zijn moeder zegt: “Hij houdt ervan om te leren. Dat is zijn spel.”