Waarom Computerkunde Essentieel Blijft in het Tijdperk van AI

In een tijd waarin kunstmatige intelligentie (AI) code schrijft en applicaties bouwt, rijst de vraag of het nog wel nodig is om computerwetenschappen te studeren en of de academische wereld de snelle ontwikkelingen bijhoudt. Professor Roded Sharan, hoofd van de afdeling Computerwetenschappen en Kunstmatige Intelligentie aan de Universiteit van Tel Aviv, en professor Ofer Hadar van de Faculteit Elektrotechniek en Computerwetenschappen aan de Ben-Gurion Universiteit in de Negev, delen hun inzichten over de veranderingen in hun cursussen en de rol van AI in het onderwijs.

Veel studenten in de techniek of computerwetenschappen maken zich zorgen over hun toekomstige banen, met de opkomst van AI die de indruk wekt dat academische kennis achterhaald is. Complexe code-opdrachten worden nu met een klik van de vingers opgelost door de magie van AI. De trend van “no-code” platforms neemt toe en de arbeidsmarkt krijgt een overschot aan junior professionals die net van de opleidingen komen.

In een gesprek met professor Ofer Hadar en professor Roded Sharan komen deze zorgen ter sprake. Tot mijn verbazing kwam ik uit het gesprek met een optimistische kijk.

Is het nog wel zinvol om vandaag de dag computerwetenschappen te studeren?

Volgens Hadar heeft de opkomst van AI de waarde van computerwetenschappen, elektrotechniek en gegevensengineering alleen maar vergroot. “AI vervangt deze gebieden niet, maar versnelt juist hun ontwikkeling”, stelt hij. “De vraag naar uitstekende ingenieurs en computerwetenschappers zal alleen maar toenemen, omdat zij degenen zijn die de volgende generatie slimme technologieën zullen ontwikkelen.”

Sharan voegt hieraan toe: “AI is niet alles. We hebben computerwetenschappers nodig die deze tools kunnen aansteken, uitleggen hoe ze werken, en ervoor kunnen zorgen dat ze daadwerkelijk goed functioneren. Daarnaast zijn er veel gebieden binnen computerwetenschappen, zowel theoretisch als praktisch, zoals bio-informatica, waar naast AI-gedreven ontwikkelingen, ook andere tools worden ontwikkeld.”

De academische wereld past zich aan

De academische wereld probeert zich snel aan te passen, in het besef dat AI een instrument is dat door alle studenten wordt gebruikt. “In mijn departement elektrotechniek en computerwetenschappen hebben we onlangs het AI-richting uitgebreid, en veel van onze cursussen zijn bijgewerkt om AI-inhoud te combineren met klassieke onderwerpen”, vertelt Hadar.

Hadar, met zijn ervaring, noemt een voorbeeld van een cursus die al veel verandering heeft ondergaan: “In het begin van de jaren 2000 richtten de cursussen ‘Inleiding tot communicatietheorie’ zich voornamelijk op analoge communicatie, die vervolgens werd vervangen door ‘moderne communicatie’ met de nadruk op digitale communicatie, in lijn met de veranderingen in de industrie.”

“Vandaag de dag, in de geavanceerde cursus over video-compressie, integreer ik AI-gedreven algoritmes. De significante doorbraak in videocompressie is momenteel rechtstreeks te wijten aan het gebruik van AI”.

Hoe ziet het er in de praktijk uit?

Afgestudeerden van de Universiteit van Tel Aviv kunnen schrikken van het nieuwe curriculum – de lijst met cursussen is in enkele jaren drastisch veranderd. “We hebben een jaar geleden al een denktank opgericht om deze enorme veranderingen aan te pakken”, zegt Sharan.

“Het eerste dat we deden, was nieuwe cursussen ontwikkelen die zich richtten op de toepassingen en de essentie van kunstmatige intelligentie. We bieden de studenten meer dan 20 cursussen aan over verschillende aspecten van machine learning. Het tweede waar we aan werken is het bijwerken van de inhoud en leermethoden van bestaande cursussen”.

AI als een natuurlijk onderdeel van het onderwijs

In de afgelopen jaren is de manier van lesgeven veranderd. Voor studenten voelt het ondenkbaar om opdrachten te maken zonder de zwarte scherm van AI-tools op de achtergrond. Vandaag de dag heeft elke student een privédocent die 24/7 beschikbaar is en bijna alles weet. “Ik verbied het gebruik van AI niet – integendeel”, verrast Hadar mij. “In de technische en computerwetenschappen is dit een natuurlijk onderdeel van het werk. Ik vraag echter van studenten om duidelijk aan te geven of ze AI-tools hebben gebruikt en dat ze volledig verantwoordelijk zijn voor het ingeleverde werk. Om echte kennis te garanderen, ontwerp ik opdrachten die origineel denken vereisen, en voeg ik mondelinge examens toe voor huiswerk. Op die manier, zelfs als de student AI gebruikt, moet hij het probleem ten diepste begrijpen.”

Wat is de toekomst voor de academische wereld?

De snelle technologische vooruitgang maakt het voorspellen van de toekomst uitdagender dan ooit. Ook al lijkt het bijna onmogelijk om te verbeelden waar de academische wereld over tien jaar zal zijn, gebruiken beide professoren hun ervaring om ons te helpen begrijpen wat ons te wachten staat in de arbeidsmarkt en de academische wereld. “Ik geloof dat de vaardigheden die we aan studenten geven: kritische denkvaardigheden, abstractie en het vermogen om te ontleden, tijdloze vaardigheden zijn. Je moet in staat zijn om de schroeven aan te draaien om de machine te bouwen”, zegt Sharan.

Hadar voegt hieraan toe: “Natuurlijk zullen de inhoud en het curriculum veranderen, met voortdurende updates nodig in computerwetenschappen om de nieuwe mogelijkheden van AI weer te geven. Momenteel is er enige vertraging in de arbeidsmarkt voor pas afgestudeerden van computerwetenschappen, maar ik geloof dat dit een tijdelijke fase van aanpassing is. Wanneer de curricula zijn aangepast aan de nieuwe situatie – met minder nadruk op coderen en meer op algoritme-ontwikkeling, systeembegrip en optimalisatie van AI-gedreven systemen, zal de arbeidsmarkt zich opnieuw stabiliseren”.