Sundar Pichai, de CEO van Google, heeft gebruikers gewaarschuwd voor het blindelings vertrouwen op de informatie die door kunstmatige intelligentie (AI) wordt verstrekt. Tijdens een interview met de Britse omroep BBC stelde Pichai dat AI-modellen ‘onderhevig zijn aan fouten’ en adviseerde hij mensen om deze technologieën in combinatie met andere informatiebronnen te gebruiken.
Pichai benadrukte het belang van een rijk informatiesysteem in plaats van alleen op AI-technologie te steunen. “Dit is de reden waarom mensen ook Google-zoekopdrachten gebruiken; we hebben andere producten die zich bewezen hebben in het leveren van accurate informatie,” voegde hij eraan toe.
Volgens de CEO zijn AI-tools nuttig als je creatief wilt schrijven, maar het is cruciaal dat mensen leren om deze tools op de juiste manier te gebruiken en niet alles wat ze zeggen klakkeloos te vertrouwen.
Daarnaast merkte Pichai op dat alle bedrijven gevolgen zullen ondervinden in het geval van een ‘AI-bubbel’. Hij beschreef de recente groei in investeringen in AI als een ‘uitzonderlijk moment’, maar wees ook op enige ‘irrationaliteit’ in de huidige boom van deze sector.
De opmerkingen van Pichai komen te midden van bezorgdheid in Silicon Valley en daarbuiten over een mogelijke ‘AI-bubbel’. In de afgelopen maanden zijn de waarderingen van technologiebedrijven die in deze sector werkzaam zijn, aanzienlijk gestegen, terwijl bedrijven enorme bedragen hebben geïnvesteerd in deze opkomende industrie.
Toen hij werd gevraagd of Google immuun zou zijn voor de gevolgen van een mogelijke AI-bubbel, verklaarde Pichai dat zijn bedrijf tot op zekere hoogte de storm zou kunnen doorstaan, maar dat ook Google niet vrijgesproken zou zijn van de impact van deze explosie.
De opmerkingen van Pichai komen op een moment dat de technologiewereld uitkijkt naar de nieuwste consumentgerichte AI-modellen van Google, bekend als Gemini 3.0. Sinds mei heeft Google begonnen met het toevoegen van de nieuwe ‘AI Mode’ aan zijn zoekmachine, waarin de chatbot Gemini is geïntegreerd.
Bij de introductie van deze functie merkte Pichai op dat de integratie van Gemini met de zoekmachine een ‘nieuwe fase in de transformatie van AI-modellen’ aanduidt. Deze stap maakt deel uit van de inspanningen van de technologiegigant om zijn concurrentievermogen te behouden ten opzichte van AI-diensten zoals ChatGPT, die de dominantie van Google in de zoekmarkt bedreigen.







